Etappe 1: Noirmoutier-en-l’Île – Fontenay-le-Comte

Spurterne øyner den gule trøyen i Grand Départ....

Distanse: 201 kilometer
Dato: 7. juli
Forventet målgang: 15:38-16:04
TV: Eurosport/Player fra 10:50, TV 2/Sumo fra 10:30

Etappe 2 >>

Etter at fjorårets utgave innledet med en individuell tempo, byr det seg i år mulighet for en av spurterne til å kunne ikle seg den gule trøyen etter rittets første dag. Årets Grand Départ er lagt til Vendée-regionen og Noirmoutier-en-l’Île, som er en liten øy. Den er tilknyttet fastlandet gjennom en bro, men er best kjent i Tour de France-sammenheng grunnet Passage du Gois, den fire kilometer lange veien som to ganger om dagen blir oversvømt av tidevannet.

Man har tidligere brukt denne veien ved to anledninger. Første gang, i 1999, endte det med en stor massevelt grunnet den glatte veibanen, som endte opp med å skape store tidsdifferanser på etappen. I 2011 startet man på fastlandet, syklet over broen til Noirmoutier, for så å ta Passage du Gois tilbake til fastlandet igjen. I år dropper man imidlertid den spektakulære veien og etter starten på Noirmoutier-en-l’Île tar man broen i stedet.

Etappen går sørover langs kysten og uten noe beskyttelse fra Atlanterhavet kan det bli en dramatisk etappe, skulle været slå til. Med sidevind og regn kan det bli en brutal start på touren, og sette sammenlagtfavoritter i problemer tidlig. 66 kilometer før mål vender man imidlertid innover i landet. Det er derfor gode muligheter til å hente seg inn igjen, skulle man havne bakpå. Drøyt 30 kilometer før mål kommer årets første klatring, 700 meter lange Côte de Vix (à 4,2 prosent), kategorisert som en fjerdekategori. Målgang er i Fontenay-le-Comte, som er målby for første gang.

Nytt av året er en innlagt bonusspurt, som skal brukes på de ni første etappene (bortsett fra lagtempoen), hvor det skal deles ut 3, 2 og 1 bonussekund – uavhengig de ordinære innlagte spurtene. Årets første kommer i Maillezais, bare 13,5 kilometer før mål, og kan sørge for en ekstra dimensjon i finalen.

Vinnertips: Marcel Kittel (Katusha-Alpecin)

KATEGORIER
Uncategorized

RELATERTE INNLEGG