290 Views

Gjennom is og ild

Etapperittet Glacier360 er Islands stolthet.

August 13, 2018
Skrevet av:

Espen J. Lee

Etapperittet Glacier 360 er Islands stolthet og tar deg med på en spennende saga på tvers av størknet lava og mektige isbreer.

Det er fullt mulig å oppleve Islands unike natur fra en terrengbuss som de fleste andre turister. Med firehjulsdrevet transport fraktes du tett inn på ettertraktede fotoobjekter som varme kilder, isbreer og storslagne fossefall, før du befordres videre i flokk til neste kontrollpunkt i turistguiden. Been there, done that! Eller… du kan ta fatt terrengsykkelen og kaste deg rundt i Glacier 360 som tar samme naturskjønne rute. Tror jeg vet hva du velger.

Glacier 360 så dagens lys i 2016. Ideen er fortsatt enkel: Knappe 300 kilometer fordelt på tre etapper, kjørt i tospann med en venn rundt øyas nest største isbre, Langjökull, på Islands vestlige hjørne. Overnatting er enten et hyggelig hotell, eller enda bedre, i teltleiren, der de fleste av de 86 deltakende rytterne bor.

Rittet starter ved den berømte Strokkur-kilden. Mens den varme kilden skyter kokende vann opp til 30 meters høyde til turistenes store glede, finner min partner Thor og jeg vårt sted i feltet. «Vi er her for naturopplevelsen», har vi forsikret hverandre om flere ganger. Men når starten går, glemmer vi fort planen «om konservativ kjøring» og «sparing av krefter til siste dag». Når musikken av startskuddet spiller, trommer våre ben.

Vi legger oss med tre andre par, lenger fremme i feltet enn vi har forestilt oss. De profesjonelle lagene har stukket av gårde, blant annet de sterke, norske brødrene Erik og Anders Fiskvik. Duoen satser stort på å vinne rittet.

Underlaget er størknet lava og grus og ikke spesielt krevende teknisk. Vi griper derfor muligheten til å skue rundt på et Narnia-lignende landskap, som tatt ut av en eller annen forseggjort reisebok. Om og om igjen må vi si til hverandre: «Se der!», «Se opp dit», mens svettedråpene triller i strie strømmer fra panne til hake. Etter bare 10 kilometer og to harde stigninger er feltet sprengt og ligger som en lang slange av levende prikker i det robuste landskapet.

Stille jobber vi oss opp gjennom feltet, på jakt etter samarbeidsvillige lag å dele den harde vinden med. Vi kjører til venstre over den enorme isbrekolossen Langjökull, som ligger der som et gigantisk hvitt hav av is kastet inn i et månelandskap. Vi er alene. I møte med noen firehjulsdrevne kjøretøy puster vi gjennom halsen på våre tynne sykkeljakker når fint støv virvler opp fra bilenes brede dekk. I front er brødrene Fiskvik tro mot egen strategi og bryter vinden som de første. Like bak følger vinneren av Glacier360-tittelen i fjor, Greg Saw. I år har Saw fått ny makker i portugiseren David Rosa, en 52kg lett rakett i nasjonal mestertrøye. Rosa er den sterkeste av de to, og heldigvis for den norske duoen, Erik og Anders, kan ikke Saw holde følge med sin nye partner og Rosa må slippe seg ned.

Barbecue og eventyr

På den 95 kilometer lange første etappen fra Geysir til Husafell er det 1450 høydemeter. Omtrent halvveis kommer jeg og Thor opp til et lokalt islandsk lag, som etter en rask eksteriørbedømmelse meget vel kunne vise seg å være våre konkurrenter i H40-klassen. Vi fortsetter sammen og bytter på å dra. De kjenner terrenget og ruten, og vi får det vanskelig med å følge når veiene blir tekniske innimellom. Etter gode fire timer i sadelen kjører vi under den oppblåste Red Bull-buen i Husafell. Endelig i mål. Vi synker sammen på gresset, mens en vennlig official kaster to kalde cola ned til oss. Våre blå sykkeltrøyer er nå hvitstripede, farget av salt, og beina helt ferdig. Akkurat slik det skal være.

Snart dufter teltet av barbecue-kylling og hvitløksbrød. En DJ spiller club-musikk ute på plassen, og rytterne samles rundt kveldens buffet ved langbordene. Praten går på dansk, norsk, svensk, engelsk og spansk i det eklektiske rytterfeltet av eventyrlystne amatører og kyndige proffer. Blant rytterne finner man en dansk OL-gullvinner, seileren Jesper Bank, som kjører med sin sønn Rasmus. Her sitter også Sveriges første mann på toppen av Everest, 54-årige Oscar Kihlborg, som har teamet opp med sin bror, Patrik.

Bank og Kihlborg er naturlige samlingspunkter i teltet. Vi andre sluker anekdotene deres fra fjerne strøk, om barn som smaker vingummi for første gang. Særlig Oscar Kihlborg er et studie i ydmykhet og gode holdninger. Mannen har dessuten en helt egen stil når han sitter på sykkelen, som en gutt på sin første BMX, aldri stille, men hele tiden i nye posisjoner.

I teltet får vi også Fiskvik-brødrenes dramatiske avslutning direkte fra kilden.

”I dag ligger vi et stykke foran Saw og Rosa, inntil jeg punkterer to kilometer fra mål,” sier storebror Anders. ”Vi bestemmer oss for å løpe det siste stykket på sure bein og kommer i mål med 12 minutters forsprang. Etterpå ligger jeg fem minutter i gresset fullstendig ferdig.”

Rittklar på herresykkel i Køben

Etter en god natt på luftmadrass i teltet og morgenbuffet på Hotell Husafell, venter den 111 kilometer lange andre etappen langs isbreens nordside. Ved frokost går praten om de to-tre fossene og rekken mindre vassfar som vi skal krysse i løpet av dagen. Strategien varierer fra lag til lag: Noen vil ta skoene av og gå over fossen ved Arnavatsheidi, mens andre vil forsere dagens største flytende hindring med skoene på. Vi bestemmer oss for å ta beslutningen fremme ved fossen, og gjør oss heller klar til start. Lommene er sprengt med et arsenal av gel, slanger og verktøy. Det er langt mellom de to eller tre mat- og servicestasjonene på hver etappe. Et mekanisk uhell bør man selv klare å fikse.

Starten går på andre etappe. Straks blir jeg påminnet hvor irriterende dyktig min makker Thor er i alt han begir seg ut på. Som forberedelse til dette rittet har han kun kjørt noen runder i København sentrum på sin gamle herresykkel. Et par dager før avreise hentet han sin 26 tommers hardtail ned fra loftet og kastet den inn på et fly til Reykjavik. Selv har jeg trent tre ganger i uken og fulgt alle forskrifter: HIT-intervaller, langturer og skikkelig lange turer. Allikevel er vi på samme formnivå. Thor var riktignok litt presset på første etappe, men i dag ser han sterk ut. Mens han holder rolig og avslappet på sitt smale styre, snurrer de små hjulene hans som velsmurte tannhjul i en robust dieselmotor.

Strømmen er voldsom og steinene glatte og skarpe ved fossen i Arnavatsheidi. Fiskvik-gutta har holdt posisjonen i front frem til nå, med Saw og Rosa tett på helene. Ved fossovergangen gjør Saw og Rosa et tappert forsøk på å vinne tapt terreng ved å løpe i det iskalde vannet som rekker dem opp til lårene. Jeg og Thor kopierer de foran oss, beholder skoene på og kaster syklene på ryggen. Vannet er isende kaldt og det krever mye krefter å holde balansen i den ville fossen. Tilbake på land kaster vi oss på syklene, mens mange andre fomler med tørre strømper. Mens kaldt vann siver ut av skoene finner vi vårt tempo på et underlag av grus og klippesteiner. Thor tramper som en maskin, som regel raskest av oss to. Etter en teknisk og artig passasje med små, naturlige hopp og drops, er vi igjen ute i åpent, flatt landskap. Været kan være en lunefull følgesvenn på Island. Vi er heldige og har stort sett oppholdsvær alle tre dager. Men vinden er hard og kald, særlig på denne andre etappen. I mangel av skikkelig isolerende jakker, som vi begge har glemt, må vi sette vår lit til tynne sykkeltrøyer.

111 kilometer er langt på terrengsykkel, og etter 70 er vi ferdig. Vi bruker lang tid i den siste langesonen. Spiser, drikker, fyller lommene og småsnakker med de søte løypevaktene. Vi rekker å bli kalde før vi igjen sitter i sadelen. De neste to timene teller vi ned kilometerne, mens vi følger Langjökull-isbreens skiftende former og nyanser av hvitt. Lidelse har sjeldent vært vakrere enn dette. Endelig kommer vi i mål i Hveravellir.

Vi sliter oss inn i fellesteltet og orker knapt å tygge de myke småkakene vi får for hånd. Fiskvik-brødrene er for lengst kommet i mål, men som dagens nummer to. To punkteringer spolerte etappeseieren, men i sammendraget er Erik og Anders fortsatt i tet foran siste etappe.

Dagens endestasjon, Hveravellir, er et geotermisk knutepunkt på Island. Området rommer hundrevis av varme kilder, og etter middagen i fellesteltet slapper de fleste av i den største av dem. Der sitter vi skulder til skulder, og lar det underjordiske varmtvannet lindre kroppens ømhet, mens solen langsomt går ned over isbreen. Akkurat det sjelen trengte etter en mildt sagt anstrengende dag.

Siste slag

Tredje og avsluttende dag er en lang fornøyelse i solskinn og overskudd. En avslappet og løssluppen stemning rår blant rytterne ved start. Den gode gemytt holdes ved like av medvind og spennende ruter utover dagen. I «Tyvenes Dal» går en dramatisk nedkjørsel på smale singletrack-spor med høye kanter av gress og klipper som krever full konsentrasjon.

De norske brødrene i front utfordres på singletrack-partiene. For Rosa og Saw kjører som om de har stjålet syklene, og ikke en gang en Rosa-punktering kan forhindre at Fiskvik-duoen passeres. Men i det flate terrenget på de siste 20 kilometerne kommer det norske ekspresstoget buldrende forbi. Gutta holder trykket oppe over rittets siste stigning og ned mot mål ved det ikoniske vassdraget, Gullfoss. Brødrene får sin andre etappeseier og førsteplass sammenlagt.

Selv kjører vi under den oppblåsbare Red Bull-buen for siste gang like under en halv time etter de norske maskinene. Vi klemmer hverandre (og alle andre i nærheten), setter oss ned i gresset og spiser vårt livs beste burger – som de frivillige i rittorganisasjonen har grillet til oss. Vi ler og gir de andre rytterne et velfortjent klapp på skulderen. Vi karrer oss opp til utsiktspunktene over Gullfoss, forbi horder av turister, ut på parkeringsplassen og inn i bussen til Reykjavik. En mektig saga er over.

 

Kort om Glacier 360
Dato: 10.-12. august 2018
Distanse: 290 km, fordelt på tre etapper rundt Langulkjöll-isbreen.
Klasser: Elite (UCI), Mix, Menn, Kvinner, Masters (over 40 år) og Grand masters (over 50 år).
Pris pr. person: Advanced: 12.800 kr. (helpensjon, overnattinger i telt). Exclusive: 16.900 kr. (fullpensjon, overnattinger på hotell)
Pensjon: Full pensjon under rittet, inkl. frokost og middag – og fest den 13. august
Turen til Island: Fly med SAS fra Oslo, pris ca. 3300 kr tur-retur med sykkel
Mer info: www.glacier360.is

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Personvernerklæring.