This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Vi savner Giro d’Italia: Anbefalt lesestoff #2
4 artikler fra corsa rosa sitt hjemland.
Gavia sa nei og arrangøren måtte følge ordre. Snø og isete veier tvang RCS Sport til å endre kongeetappen i fjor. Passo di Gavia ble med et pennestrøk tatt ut av den 16. etappen.
I 2019 skulle fjelltoppen være Cima Coppi, Giro’ens høyeste punkt. Etappen krysset i stedet over Cevo og Aprica før den forserte den harde siden av Mortirolo og den 17 kilometer lange dragningen opp til målgang ved Ponte di Legno.
Det innebar intet gjensyn med fjellet som skapte legenden om Giro’en i 1988.

«Dagen da voksne menn gråt på sykkelen»
3579 kilometer, 23 etapper, 30 kategoriserte fjell, ingen hviledager. Giro d’Italia 1988 var en brutal Grand Tour. Den apokalyptiske snøstormen som fulgte rytterne over Gavia, gjorde bare vondt verre. Dag Otto Lauritzen deler sine minner fra den legendariske dagen.

Coppis siste hjelper
Pino Favero ble uteksaminert ved sykkelsportens aller første utviklingslag, og er i dag den siste gjenværende av Fausto Coppis bejublede gregari. Den siste, men på ingen måte den minste.

En hjelpers Giro
Giro-debutant Sindre Skjøstad Lunke forteller oss hva som skjedde på innsiden av feltet da han hjalp Tom Dumoulin ta rosa trøye i Milano.

Stelvio
Fjellets innholdsrike historie står på ingen måte tilbake for dets storslagne fysiske fremtoning. Stelvio er et arkitektonisk mesterverk. 2758 meter høyt, et hav av hårnålsvinger og 1800 vertikale høydemeter i løpet av 25 kilometer.