Djevelen i kjole - Sykkel
2449 Views

Djevelen i kjole

En hyllest til kvinnen som fullførte Giro d'Italia 1924.

Mars 08, 2019
Skrevet av:

Espen J. Lee

 Alfonsina Strada trosset sine foreldre og samfunnets normer da hun i 1924 fullførte det 3613 km lange Giro d’Italia på sykkelen hun fikk i bryllupgave.

«Strada, Alfonsin.» Arrangøren som sjekket startlisten antok at rytteren hadde glemt en ”o” på slutten av fornavnet. Det skulle nok være ”Alfonsino”, og ”han” fikk startnummer 72. I avisene sto det også ”Alfonsino”, og det var ikke før snaue 24 timer før Giro d’Italia 1924 skulle rulles i gang at feiltagelsen ble oppdaget.

”Alfonsino” var egentlig Alfonsina. Alfonsina Strada. Avisene skulle etter hvert begynne å kalle henne ”Djevelen i kjole”.

I et hus uten vinduer i Castelfranco, Emilia, hadde denne lille djevelen vokst opp med ti brødre. Faren hennes var dagarbeider og moren sykepleier. De levde i kummerlige kår der høner og andre smådyr kom og gikk etter eget forgodtbefinnende gjennom de tomme vindusåpningene.

Født i Nord-Italia i 1891 idet sykkel-populariteten nådde sine store høyder, falt rastløse Alfonsina fort pladask for tohjulingen. Dette var frihetsmaskinen som kunne frakte folk på landsbygda inn i byene, og kvinner ut av kjøkkenet og inn i den offentlige sfæren.

Alfonsina (født Morini) var en guttejente. Hun lekte med brødrene sine og syklet på sin fars sykkel frem til hun var 10 år gammel. Da solgte faren 10 kyllinger og kjøpte Alfonsina en helt egen sykkel. Etter sigende gjorde landsbyfolkene korsets tegn da Alfonsina suste forbi kledd som en gutt. Moren mente angivelig at datterens lidenskap for sykling var djevelens verk, og at hun derfor måtte gå i lære hos den lokale presten for å kvitte seg med sin gutteaktige oppførsel. Ifølge moren skulle Alfonsina bli syerske.

Men det ble aldri noen eksorsisme og påfølgende nål og tråd. Alfonsina vant sitt første ritt som 13-åring, og til stor glede blant sultne brødre, fikk hun en levende gris i premie. Hun vant alle jenterittene og mange av gutterittene også.

18 år gammel hadde Alfonsina begynt å vekke oppsikt. Også utenfor Italias grenser. I 1909 ble hun invitert til Russland og St Petersburg Grand Prix. Der imponerte hun stort ved å bli ”Beste italiener”, og sjarmerte dermed særlig Tsarinnen Alexandra, som instruerte Tsar Nicolas 2. til å gi henne en gullmedalje.

Alfonsina var blitt voksen. Hun var blitt en skikkelig kraftplugg på 157 cm. Atletisk, dynamisk og ambisiøs. I 1911 reiste hun til Torino og satte ny timesrekord for kvinner. Hun nedla 37 km på en 20 kg tung doning med ett gir. Rekorden var omdiskutert da noen mente hun ”oppførte seg for lite dameaktig”. Rekorden skulle likevel stå i 26 år.

Motbøren hun møtte i samfunnet var stor. Reaksjonene mot kvinnene som brukte frihetsmaskinene var voldsomme og forrykende. Kvinner på sykler ble behandlet som sirkusapekatter og gjort gjenstand for mye seksuell trakassering. Leger så vel som mannen i gata mente de kun hygget seg med vibrasjonene fra setet.

Slengbemerkninger, beskyldninger om avvikende moral og renspikket hat. Alfonsina sto i det alt sammen. Så traff hun Luigi Strada, en hyggelig mann som var like lidenskapelig for sykling som hun. Luigi kjøpte ny sykkel i bryllupsgave og trente sammen med henne i Milanos gater. Alfonsina var på et høyt nivå og kunne måle seg med gutta, men i 1894 hadde Unione Velocipedista Italiana bannlyst kvinner fra å delta i herre-rittene. Likevel lurte hun seg til å sykle Giro di Lombardia to ganger.

Heller ikke blant kvinner fikk Alfonsina mye støtte. En italiensk kvinneforening kunngjorde i 1924 at sport var farlig for kvinner, da det drev kroppene til «farlig og latterlig belastning».

Giro d’Italia 1924

Ble hun invitert eller lurte hun simpelthen arrangøren ved å skrive seg inn som ”Alfonsin Strada”? For et ritt som manglet de store stjernene, både Ottavio Bottecchia og Costante Girardengo, ville nok en såkalt ”sirkus-ape” være et kløktig PR-grep for å skape mye blest og omtale.

Redaktøren i arrangøravisen La Gazzetta dello Sport, Emilio Colombo, var iallfall raskt på ballen og ga Alfonsina mye spalteplass. Av de 90 påmeldte rytterne var det nettopp «Djevelen i kjole» som høstet mest oppmerksomhet og omtale. I starten både på godt og vondt. Skuelystne kom for å heie, lire fra seg ukvemsord og uglese.

– Etter bare to etapper har denne lille damen nok popularitet til å bli større enn alle de fraværende mesterne til sammen, skrev Colombo på lederplass, noe unyansert.

Alfonsina selv så nå sitt snitt til å gjøre karriere. Hun begynte å referere til seg selv som ”profesjonell rytter” og snakket som hun hadde til hensikt å returnere til Giro-en i fremtiden. Colombo hadde dessuten gjort det han kunne for å få henne til å sykle videre, og tilbudt henne 500 lire da hun på randen av utmattelse var i ferd med å kaste inn håndkleet.

Giro d’Italia 1924 strakk seg over 12 etapper, 3613 km og flere massive fjelltopper. Den korteste etappen, fra Roma til Napoli, gikk over 250 km i kneblende varme, som tok luven av Alfonsina allerede på startstreken. Den lengste gikk over 415 km, en monsteretappe inn til Fiume, hvor Alfonsina ankom oppløst i tårer, og ble båret av sykkelen av hengivne fans – som etter hvert hadde fått varme følelser for denne tapre kvinnen.

Men til slutt måtte hun gi tapt. Idet rittet beveget seg nordover gjennom Abruzzo-regionen, ble lange kilometere stadig tøffere på tvers av Italias kuperte ryggrad hvor et utall vulkanutbrudd har skapt et utilgivelig terreng. På en etappe med uavlatelig regn, piskende vind og synkemyr-aktig gjørme under hjulene, tok Giuseppe Enrici kommando i rittet, ved å vinne etappen og øke sin ledelse til 40 minutter.

I bakre rekker lå Alfonsina. Hun falt, punkterte, og der veiene opphørte brakk hun styret. Et kosteskaft (!) ble en midlertidig løsning. Men med forslått og hovent kne, fortsatte hun ufortrødent. Hun krysset målstreken godt utenfor tidslimiten, og Colombo kunne ikke rettferdiggjøre å holde henne i rittet lenger.

Men redaktøren likte publisiteten, og så verdien av å ha henne med videre. Colombo betalte derfor personlig for Alfonsinas kost og losji, skaffet henne massør og mekaniker, og oppfordret henne til å dele ut signerte bilder langs ruta.

Alfonsina fullførte hele den 3613 km lange veien til Milano. Som regel mutters alene i mørke. Hun ankom storbyen, ble hyllet av Mussolini og Kong Victor Emanuel, og mottok en premie på 50,000 lire, fra en innsamlet pott fra et stadig mer begeistret publikum. En annen premie var et par øredobber.

Status som profesjonell rytter var nå oppnådd, tenkte Alfonsina. Hun hadde fullførte hele rittet, som bare en tredjedel av de 90 startende hadde maktet, og hun hadde syklet fra flere av dem. Hun beviste ettertrykkelig at en kvinne kunne klare seg godt i herrenes ritt. Likevel skulle ikke mye endre seg.

I 1925 var stjernene tilbake i Giro-en, og rittet trengte lenger ikke sin ”sirkus-ape”. Colombo avslo forespørselen blankt og skrev:

– Alfonsina er ingen utfordrer til seieren, hun vil bare bevise at selv det svakere kjønn kan gjøre det samme som det sterkere kjønn.

Paradoksalt nok innså Colombo ikke at det var nettopp det hun hadde oppnådd. Likevel ble kvinner ikke ansett som seriøse utøvere, men mer som underholdning. Dette skulle ikke endre seg med det første.

I det kortlevde Grand Boucle Feminin (kvinnenes Tour de France), delte man ut prisen ”Den gylne hanske” til rytteren som var mest elegant og vakker. Journalistene var også tilbøyelig til å håne arrangementet, fremfor å rapportere hendelsene objektivt. Mens fotografene var mer opptatt av «å overraske damene på sovesalen», enn å knipse bilder av selve rittet.

Alfonsina skulle aldri sykle Giro-en igjen. Hun gjorde karriere ved å sykle på bane og satte i en alder av 47 ny fartsrekord for kvinner. Den heroiske opptredenen i Giro-en ble senere gjenfortalt i bøker og tegneserier. Men for Alfonsina spilte det ikke noen rolle. Hun endte karrieren ironisk nok sirkus-bransjen, og sluttet dermed hvor hun begynte. Som en sirkus-ape.

Boken om Alfonsina Strada, Alfonsina Cycling is my life, kan kjøpes her:  www.alfonsinastrada.com

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Personvernerklæring.