Mener dette vil revolusjonere sykkelbransjen - Sykkelmagasinet
6323 Views

– Det startet i det små, og så har det ballet på seg

Gründeren henvendte seg til Alexander Kristoff med mål om å digitalisere sykkelbransjen.

Mars 02, 2023
Skrevet av:

Jarle Fredagsvik

(Sykkelmagasinet): For en del år tilbake sto han bak konseptene Sykkelzentrum og Slix i Stavanger og Sandnes. Erfaringene fra sykkelbutikkene har gjort Sondre Norland rik på erfaring og opplevelser, men samtidig også god oversikt over noen av utfordringene bransjen sliter med.

Gründeren av BikeFolder har også en aktiv idrettskarriere å se tilbake på. Opprinnelig innenfor BMX og downhill, men siden også innenfor rundbaneritt, stisykling og fra landeveien.

Denne måneden skal nyvinningen han har jobbet på de siste tre åra lanseres på det norske markedet. BikeFolder er navnet, og produktet henvender seg vel så mye til forhandlere og verksteder som til forbrukeren. Hensikten er å gi en mer sømløs og digital kundereise for alle parter.

– Etter flere år som butikkdriver så jeg et stort behov for å effektivisere egen hverdag, samt å styrke båndet opp mot kundene. Oppfølging rundt service samt kommunikasjon i verksted-sammenheng har alltid vært utfordrende. Her startet reisen for å finne en solid løsning som gir butikk og syklist en bedre og ikke minst mer effektiv samhandling. Nå samler vi servicehistorikk, kvittering, kommunikasjon og all sykkelinformasjon på én plass, sier Norland.

Kort fortalt er BikeFolder et digitalt vognkort for sykkelen din. Den følger deg gjennom hele livsløpet fra produksjon, til du kjøper den – og hele veien fram til den ikke lenger har noen verdi, og går videre til gjenvinning.

Norland forteller at bransjen har trengt et slikt produkt lenge, men at ingen faktisk har gjennomført det. I forkant av lanseringen er det også blitt skapt forventninger internasjonalt. Ambisjonene er også å ta konseptet utenfor landegrensene på lengre sikt.

– BikeFolder-plattformen er bygget uten begrensninger i forhold til brukerne, sier Norland og fortsetter:

– Vi er rigget teknisk sett for skalering som kan gå langt utover våre egne landegrenser. Det finnes én millardssykler i verden. Klarer vi å dekke 10 prosent av dem, er vi store i sykkelsammenheng. Vi ser og sikter absolutt mot internasjonal ekspansjon, klargjør han.

Har med seg Kristoff og Lauritzen

Med seg til det arbeidet har han med seg med-gründer Alexander Kristoff og investor Dag Otto Lauritzen. I kraft av know how fra sykkelsetet, status og internasjonalt kontaktnettverk, blir duoen viktige støttespillere.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

KJØPTE SEG INN: Dag Otto Laurtizen var blant investorene som ble med under BikeFolders forrige kapitalutvidelse. Grimstad-mannen er nå med og profilerer produktet sammen med gründer Sondre Norland. FOTO: BikeFolder

Kristoff og Norland har kjent hverandre lenge, og det lå dermed i kortene at Uno-X-syklisten ville få en rolle i prosjektet.

– Han er ikke bare en dyktig syklist, men også en person liker nye og spennende ting. Alexander har gjennom sine år som syklist sett bransjen fra en annen side enn de fleste andre, og vi fant fort ut at han ville passe godt inn i gründerpoolen vår, mener Norland.

I forbindelse med en kapitalutvidelse før jul, ble også Lauritzen en del av prosjektet. Og har du ikke hørt om BikeFolder før nå, kommer det til å endre seg raskt når kampanjene de to sykkelkjendisene fronter når markedet.

Totalt er det tre ansatte som jobber heltid med prosjektet i Stavanger, samt åtte utviklere i sving fra India. Disse har utviklet en digital plattform de mener setter fingeren på et konkret problem og behov i bransjen:

– Jeg har veldig troen på BikeFolder. Det tar for seg et området som i dag er helt underutviklet i sykkelbransjen. Enten det dreier seg om vanlige folk eller eliteutøvere er det ikke kontroll på servicebiten. I dag leverer du inn sykkelen og må kanskje vente i to-tre uker før de rette delene kommer inn. Det er mye bedre om du får en innkallelse om at «nå er det start på tide å bytte ut kjede og gir», at verkstedet på forhånd vet hva som skal gjøres, har delene klare og bruker en brøkdel av tiden på å skifte ut de slitte delene i stedet, sier Alexander Kristoff til Sykkelmagasinet Gruppetto.

Stavanger-syklisten eier i dag fire prosent av selskapet, som flere investorer alt har vist interesse for.

– Jeg har vært inne fra starten av, men det er Sondre som har gjort jobben sånn sett. Jeg hjelper litt til med profileringen, og var tidlig inne under oppstartsmøtene. Det startet i det små, og så har det ballet litt på seg. Egentlig var idéen å utvikle en app som gjorde kontakten mellom verksted og forbruker litt enklere. Nå er det noe større med en egen nettside som skal rulles ut, forklarer han.

Smarte funksjoner med på kjøpet

Sykkelmagasinet har blitt guidet digitalt gjennom plattformen som lanseres på det norske markedet neste måned.

BikeFolder-plattformen inneholder alt nå en rekke smarte funksjoner. Har du sykkelen din inne til reparasjon eller service, kan mekanikeren enkelt oppdatere seg om framdrift og konstnadsoverslag ved å sende en melding.

Er du en forhandler, kan du holde oversikt over hvor syklene du har solgt til en hver tid befinner seg. GPS-tracking er naturligvis også til stor hjelp hvis du skulle være så uheldig å bli utsatt for sykkeltyveri.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SKAL GJØRE DET ENKLERE FOR DEG: BikeFolder samler blant annet kommunikasjon, service, manualer, garantikort og oppgraderinger på en og samme plattform. FOTO: BikeFolder

Slike situasjoner trigger igjen en rekke nye funksjoner. For eksempel BikeHunter som gir andre brukere muligheten til å lete etter sykkelen din, eller du kan utlyse finnerlønn – hvis noen sørger for at sykkelen kommer til rette igjen.

– Om en skulle være så uheldig og oppleve tyveri og rapporterer sykkelen som stjålet i systemet, vil rammenummeret bli låst i BikeFolder – helt fram til original eier frigir dette igjen. Dersom en stjålet sykkel blir levert inn på verksted, blir den flagget og merket. Så her løser vi også et samfunnsproblem, sier Norland.

I dag følger det en vognkort ved bilkjøp med en mengde tekniske spesifikasjoner fra leverandøren. Denne informasjonen får også BikeFolder rett fra produsenten ved sykkelkjøp, noe som blant annet vil gjøre det enklere for forbrukeren å gjøre et kupp på bruktmarkedet.

Via plattformen vil eierhistorikk bli registrert og man har full oversikt over tidligere service, reparasjoner og bytting av deler.

– Vi tror at vi fremover vil oppleve at forbrukeren vil kreve et digitalt vognkort ved kjøpt av brukt sykkel. Nettopp for å hindre at du kjøper tyvgods. Ved salg i annenhåndsmarkedet identifiserer vi også selger og kjøper. Dette er eksempelvis noe forsikringsselskapene setter pris på, sier Norland.

Mener de kan doble levetiden

BikeFolder mener nemlig at de kan doble levetiden på sykkelen din, ved at den kalles inn jevnlig til service.

Det er én av tingene de tar med seg over fra bilbransjen, der systemet for innkallinger, dokumentasjon, forsikringer og kommunikasjon har vært profesjonalisert i årevis allerede.

Norland mener derfor at sykkelbransjen har vært digitalt underutviklet, og det ønsker han nå å gjøre noe med:

– Vi har utviklet dette med en klar tanke og visjon om å løfte sykkelbransjen opp til et nivå vi ser innen bilbransjen. BikeFolder vil styrke relasjonen mellom forhandler og syklist. Service og oppfølging vil løse med automatiske innkallinger, som kommer både kunde og verksted til gode. BikeFolder vil også styrke forhandleren, men likevel være en nyttig plattform for forbrukeren som har behov for et forsikringsgodkjent register, samt ha full oversikt over manualer og servicehefter.

– Alt dette høres jo vel og bra ut, men hvorfor er det ingen som har løst dette problemet før?

– Denne formen for samhandling tror jeg flere har tenkt på og ikke minst ønsket seg lenge. At vi nå sitter på kombinasjonen av bransjeerfaring samt tech-kunnskap, gir oss endelig mulighetene til å løse det, påpeker han.

Kristoff er selv ikke ukjent med jungelen som finnes der ute på bruktmarkedet for sykler. Han håper BikeFolder blir et nyttig tilskudd på dette området, selv om syklene han selv har omsatt privat opplagt tilhører det øvre prissjiktet.

Kona mente han ville angre

I fjor luftet han Colnago-sykkelen han var åpningsetappen under 2020-touren med for salg, men endte opp med å beholde den.

– Jeg hadde en kjøper, men kona mente jeg kom til å angre og heller burde henge den opp på veggen, sier han med et smil.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FIKK IKKE SELGE DENNE: Kona mente Alexander Kristoff ville angre om han solge Colnago-sykkelen han kjørte med under Tour de France i 2020. FOTO: ASO

– Tror du BikeFolder vil gjøre det enklere å kjøpe eller selge brukte sykler?

– Inntrykket mitt er i hvert fall at det vanlige bruktmarkedet er ganske vill vest. Syklene jeg har omsatt har jo blitt fulgt opp fra lagets mekanikere og er kanskje brukt av meg som reservesykkel hjemme. For vanlige folk vil det være vesentlig å vite om sykkelen de ønsker å kjøpe har blitt fulgt opp av verksted og regelmessige servicer, så at du kan gå inn på en nettside og sjekke det, vil faktisk ha en funksjon. En sykkel som er fulgt opp regelmessig vil ha en annen verdi enn en som ikke er fulgt opp. Da vil det gå utover prisen, så sånn sett kan det være nyttig, sier han.

– Hvor mange sykler vil familien Kristoff registrere hos BikeFolder?

– Vi får se. Jeg har jo litt peiling selv da, så jeg pleier egentlig å mekke litt på syklene selv.

PS: Hvis du er interessert i å finne ut mer om BikeFolder, kan du lese mer på hjemmesiden deres bikefolder.com. Produktet er i utgangspunktet gratis å bruke, men det er også egne pakker man kan betale for enten man er forhandler eller forbruker.

 

 

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Personvernerklæring.