208 Views

Ukens profil: Rune Olsen

Mai 13, 2016
Skrevet av:

kjetil

Vi spurte Tour of Norway-ledelsen om hvem de ville trekke fram som ildsjel tilknyttet rittet. Svaret ble «mange», men spesielt én person ble nevnt.

SM: Hvem er Rune Olsen?
RO: MC-sjef for Tour of Norway og en rekke andre ritt. I tillegg er jeg en som prøvde å sette rekord i Styrkeprøven for 30 kilo siden. De gikk greit, men sykling var en bi-greie på sommeren da jeg satset langrenn på vinteren.

SM: Anders Linnestad, sjef for Tour of Norway, trekker frem deg som en viktig ildsjel under blant annet Tour of Norway. Er du overrasket?
RO: Det er veldig hyggelig. Det er mange ildsjeler der, og jeg er nok en av dem.

SM: Fortell oss: Hva gjør du innenfor sykkelsporten og hvordan kom du inn hit?
RO: Jeg startet med å sykle til jobb og offroad rundt i Nordmarka. Når vi flyttet med familien til Hønefoss syklet vi også mye sammen. I 1998 så jeg i avisen at det skulle være sykkelritt i nærheten av der vi bodde, så jeg tok motorsykkel for å kjøre og se på. Der ble jeg observert av en annen motorsyklist som spurte: «Kan du være med å kjøre en gruppe til mål?» Han visste ikke om jeg kunne løypen, men han trodde det siden han hadde sett meg mange ganger før. Så jeg sa ja, og siden har jeg vært med på alle Ringerike GP, flere NM og slike ting.

Flere år etter har vi kommet dit vi er i dag hvor vi sørger for god sikkerhet rundt sykkelrittene. I fjor fikk vi «perfect security» av en Tour de France-dommer. Da er det tydelig at vi gjør en god jobb.

SM: Hva gjør at man får «perfect»? Hvor langt er det fra den anerkjennelsen til neste hakk?
RO: For vår del finnes det ikke ett kjøretøy i bevegelse når syklistene kommer. Vi har tilnærmet ingen passeringer med vaktsyklister av kortesjen. Vi har noen som jobber bak og noen som jobber foran. Når syklistene ikke har et hundretalls passeringer, bidrar det til god sikkerhet. Det er bare presse, tv, foto og dommere sammen med tavlesyklister som passerer feltet. Det er et lite antall motorsyklister og få passeringer i forhold til franske ritt som har politi rundt hele tiden.

SM: Du er tydelig en person med stor lidenskap for dette. Hvor kommer dette brennende engasjementet fra?
RO: Det tror jeg er arvet fra foreldrene mine. De var dugnadstyper tvers igjennom i idrettslaget på Gjøvik hvor jeg vokste opp. Så er det morsomt å oppnå noe igjen. Vi er mange som syns dette er morsomt år etter år.

SM: Linnestad sier du sitter våken dag og natt for å planlegge sikkerheten under Tour of Norway. Hvilke hensyn må man ta under planlegging av sikkerhet i sykkelritt?
RO: Opplæringsbiten har vært viktig for oss, slik at alle vet hva de skal gjøre til en hver tid. Vi driver ikke opplæring langs veien, den har vi tatt lenge før. Det er en viktig sak. I tillegg er det viktig at vi har utstyr , samband og at vi fremstår som en samlet gruppe i atferd og framferd. At vi har god forståelse for hva rittet er for noe. Det er liv i bevegelse. At vi har utviklet noen GPS-verktøy som gjør at vi hele tiden vet hvor rittet er. At vi aldri blir tatt igjen eller tar igjen feltet, men at det er en trygg sone fem minutter før, et kvarter før er total ryddig av veibanen. Det blir en slags blanding av at alle gjør det riktige når de kommer til rett plass.

Det som også er viktig å nevne er at politiet er med på disse store rittene. Det er de som formelt står som ledere av trafikksikkerheten. Vi har jobbet bra med dem i mange år.

SM: Du har garantert opplevd mye spennende fra tohjulingen. Hvilke hendelser husker du best?
RO: Den ferskeste er når vi var ferdige med Ringerike GP nå i år, så tar en av rytterne tak i oss og sier «takk for innsatsen». Han takker for at vi bruker fritiden til å lage et trygt sykkelritt. Det er sjeldent å få sånn oppmerksomhet. På Ladies Tour i fjor så sier en av damene: «Var det dere som kjørte NM på Lillehammer i år? Fint, da ser jeg frem til dette rittet også». Når de opplever sånn, at vi skiller oss ut fra andre ritt, da er det en fin tilbakemelding å få.

SM: Hvordan tror du årets Tour of Norway blir?
RO: Jeg ser på værmeldingen at det blir tørt og fint. Jeg håper det er brøytet over til Rjukan slik at vi kan kjøre der. Det blir fint og trygt å kjøre. Så blir det flott å kjøre fra skjærgården og opp i det hvite. Vi kjører med skiføre på begge sidene av veien i perioder.

SM: Vi må jo også spørre: Hva driver du med ellers?
RO: Jeg er sivilingeniør og jobber med elektroanlegg. Jeg har vært på Melkøya i Hammerfest i mange år og vært teknisk eier av elektronanlegg. Har også vært i Statoil og nå siste årene Multiconsult på Karmøy.

SM: Hvis du ville endret noe med norsk sykkelsport. Hva ville det vært?
RO: Det vet ikke om jeg har tenkt på en gang. Vi har på et eller annet vis vært med å prege noe av arbeidet rundt forskriften i sykkelritt på vei. Det har etter en del års innsats av mange ført til at vi i vinter fikk et stortingsvedtak om at regelverket skal endres slik at sivile vakter skal få lov til å være med å dirigere trafikk. Det betyr at gråsonen som noen politidistrikter ønsker å sette oss i, blir fjernet. Da kan vi gjøre den jobben vi gjør på en helt legal måte og tolket likt. Det ser jeg frem til å få til.

Fakta:
Navn: Rune Olsen
Fødselsdato: 25. oktober 1957
Føde/hjemsted: Gjøvik

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Personvernerklæring.