1995 Views

Shimano Service Center: Kvalitet i alle ledd

«Vi skal kunne svare på alt. Shimano kvalitetssikrer oss og jobben vi gjør overfor kunden.»

April 10, 2021
Skrevet av:

Espen J. Lee

Sykkelsport AS ble startet i 1986 av Trond Gundersen i et lite lokale på 50 kvm i Stintabakken i Arendal. Etter ni år hadde bedriften vokst ut av lokalene sine. I dag ligger butikken i store og flotte næringslokaler i Blødekjær 22 på 850kvm.

Men Sykkelsport er ikke bare en lokal forhandler som har vokst seg stor. Gunderson og co er også et «Shimano Service Center» med sertifiserte mekanikere kurset i nyheter fra Shimano, reparasjoner og vedlikehold. Gjennom Shimanos globale nettverk bestående av uavhengige sykkelforhandlere verden over, kombinerer Sykkelsport i Arendal førsterangs service med markedets mest innovative produkter og teknologi.

«For oss handler det om å gi kunden trygghet når de skal kjøpe sykkel, og trygghet i servicen de får hos oss etter at de har kjøpt,» sier Gundersen hos Sykkelsport.

«Gjennom Shimanos servicesenter-konsept har vi kvalitetssikring som gjør oss faglig sterke overfor kunden. Det gjør oss samtidig bedre rustet til å følge opp kunden med tanke på reparasjoner, bestilling av deler og reklamasjoner.»

Ikke hvilken som helst forhandler kan kalle seg Shimano Service Center. I tillegg til høye kompetansekrav om produkter og vedlikehold, består kvalifikasjonene blant annet i at forhandleren må lagerføre essensielle slitedeler som kjeder, kabler og annet drivverk. Gjennom online kursing bestående av instruksjonsvideoer og skriftlige oppgaver må de ansatte dessuten holde seg løpende oppdatert på nye produkter og vedlikeholdsrutiner.

I en stadig mer elektronisk sykkelhverdag, med moderne girsystem og el-sykler, er dette viktigere enn noen gang. Det samme er bruken av originaldeler, korrekt egnet verktøy og sertifiserte metoder, for eksempel med tanke på finjusteringer og feilsøking av et Shimano DI2-girsystem. Samtidig har markedet for el-sykler eksplodert.

«Samarbeidet med Shimano gir oss selvsagt god informasjon og faglig tyngde om produktene vi selger, gjerne i god tid før nye produktene faktisk lanseres. Dermed er vi klar for å yte god service med en gang nye produkter kommer,» forklarer Gundersen hos Sykkelsport, hvis en av butikkens mekanikere, Bjørn Berntsen, har doktorgrad i «sykkologi», ifølge butikkens nettside.

«Vi merker godt at kundene er opptatt av originaldeler og at reparasjoner utføres skikkelig. Dette er særlig tilfelle hvis de har vært uheldige med egne reparasjoner og egne lure løsninger. Skal man ut på tur, vil man være sikker på at sykkelen holder hele veien, kanskje helt opp til Nordkapp. Og da er Shimano Service Center, med de krav dette konseptet innebærer, en trygghet for kunden.»

For Gundersen handler Service Center-konseptet om tilgjengelighet og trygghet for kunden. Shimano er opptatt av at kunden får best mulig service, så raskt som mulig, uansett hvor uhellet måtte være ute. For verdens største leverandør av sykkeldeler- og tilbehør skal dette være en selvfølge.

«Vi skal kunne svare på alt. Shimano kvalitetssikrer oss og jobben vi gjør overfor kunden som vi skal følge opp på en skikkelige måte. Selv lærer vi noe nesten hver dag.»

Denne artikkelen er utarbeidet i samarbeid med Shimano og Sykkelsport AS.

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Personvernerklæring.