Et bergensk Alpe d'Huez - Sykkel
1341 Views

Et bergensk Alpe d’Huez

September 12, 2017
Skrevet av:

Espen J. Lee

TEKST: Espen J. Lee

Som regel aldri i et VM vil tempokonkurransen overskygge den mer tradisjonsrike og prestisjefylte fellesstarten.

Men i 2017 er det kanskje mange som kjenner på minst like store forventninger til herrenes individuelle kraftprøve opp til Bergens stolte byfjell Fløyen, som til den avsluttende dronningøvelsen på mesterskapets siste dag.

– Dette er en veldig spesiell løype. Jeg tror aldri vi har sett en slik avslutning på en tempo i et VM tidligere

– Dette er en veldig spesiell løype. Jeg tror aldri vi har sett en slik avslutning på en tempo i et VM tidligeresa Julien Thollet, en av trenerne til Frankrike, som tidligere i vår inspiserte de bergenske løypene sammen med Emmanuel Brunet, prestasjonsdirektør for det franske landslaget.

Thollet husker bra. For den bratte finalen som kaster seg oppover i krappe svinger på tekniske og tidvis brosteinsbelagte veier, er definitivt uten sidestykke i VM-historien.

I 2014 ønsket den spanske byen Ponferrada en tempo med toppavslutning, men hadde verken penger nok til å løse logistikken eller bifall fra det internasjonale sykkelforbundet. Men da Bergen 2017 la inn forespørsel, var UCI lutter ører.

– Vi er åpne for å utforske løyper som har unike elementer og betydning for identiteten til vertskapsbyene våre, sier Matthew Knight, landeveisleder i UCI.

– Derfor jobbet vi med arrangøren for å gjøre det meste ut av Bergens mest kjente turistattraksjon og for å komponere en krevende løype som viste frem byen. Bergen er en by der det å løpe og sykle opp Fløyen er en del av hverdagen, legger Knight til.

Men når verdenseliten dundrer opp fjellsiden onsdag 20. september, er det ikke først og fremst for å vise frem den vakre vestlandsbyen. Det unike trasevalget arrangørene har gjort, legger også rammene for det som sportslig sett kan bli mesterskapet mest interessante øvelse.

Les hele analysen av herrenes elite tempo under VM i Bergen i nyeste utgave Sykkelmagasinet.

 

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Personvernerklæring.