This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Tar skritt mot EM og VM for el-sykkel
UCI setter fartsgrense og begrensinger på motor-størrelse i nye el-sykkel-disipliner.

TEKST: Espen J. Lee FOTO: Felt Bicycles
Uoffisielle mesterskap for el-sykkel er tidligere forsøkt. Nå ser det ut til at både det internasjonale sykkelforbundet UCI, og den europeiske sykkelunionen UEC, ønsker å formalisere større mesterskap på dette området.
UEC kunngjorde i forbindelse med sykkelkross VM i Valkenburg denne helgen at det skal opprette et «UEC E-Bike Formula». Dette skal innebære rundbane-ritt for el-sykler innenfor terreng og landevei.
I pressmeldingen heter det at nye reguleringer for disiplinen må settes, i samarbeid med produsenter og teknikere på området.
Samtidig kunngjorde UCI at el-terrengsykkel ble godkjent av styringskomiteen som ny disiplin, som resultat av økende interesse.
– Det skjer radikale endringer innenfor sykkelsporten og vår hovedmål er å nå ut til fans, utøvere og andre takket være støtte fra større TV-dekning, sier Rocco Cattaneo, fungerende president i UEC.
Det internasjonale forbundet skal også diskutere regler og reguleringer med nasjonale forbund og sykkelindustrien, men presenterte allerede denne helgen visse begrensinger.
– Intensjonen er at et elektrisk startsystem skal bare utløses samtidig med beinbevegelsen, og likeledes opphøre når beinbevegelsen stopper. Elektrisk assistanse må også opphøre når sykkelen kommer opp i 25 km/t, og motoren kan ikke overgå 250 watt, skriver UCI i en pressemelding.