Der asfalten slutter…

Med sin nye og allsidige modell F/AR All-Road har kanskje norske FARA Cycling truffet blink i syklingens rådende Zeitgeist, der oppdagelse og Bikepacking frister mer enn travle og trafikkerte...

Med sin nye og allsidige modell F/AR All-Road har kanskje norske FARA Cycling truffet blink i syklingens rådende Zeitgeist, der oppdagelse og Bikepacking frister mer enn travle og trafikkerte områder.

Passasjen utenfor allfarvei, uoppdaget og ukjent. Den harmoniske utflukten på uberørte strekninger, der fremkommelig asfalt slutter og oppdagelsesferden starter, der stress og hverdagsslit fordufter, og idyll og selvrealisering råder. Det er ofte denne latente eventyrlysten som fyller beina våre med energi, iveren for nytt terreng som tapper låra våre for syre, og søken etter nye destinasjoner som driver oss frem. Vi vil lenger, bortenfor og avsides.

«Sykkelen vi drømte om å lage skulle nå frem til avsidesliggende steder, ha en solid konstruksjon og robuste komponenter, men likevel ha god fart og dekke lange distanser,» sier Jeff Webb, grunnleggeren av FARA Cycling.

Webb er kanadisk, tidligere profesjonell og har bodd i Norge siden slutten av 1990-tallet. I 2016 startet han FARA Cycling, i partnerskap med blant andre den heller kjente Thor Hushovd. Filosofien i bunn var den gang, og er fortsatt, nettbasert direktesalg til kunden, topp utstyr til moderate priser, personlige tilpasninger og valgmuligheter i bestillingsprosessen, og et nordisk, minimalistisk design. Melankolsk, sofistikert og romantisk, FARA-stilen flere og flere av oss har blitt godt kjent med, følger den kvintessensielle nordic noir-bølgen som preger samfunnsstrømningene for øvrig.

I samme ånd lanserte det lille norske selskapet i 2019 sitt såkalte Oslo-prosjekt. Målet var å utvikle det ultimate eventyrredskapet, en sykkel egnet for flere underlag. Hybrid-løsningen F/AR All-Road fusjonerer sykkelpendlerens fartsønsker med langdistanse eventyr-turer.

«Vi ønsket en kvikk og responsiv sykkel egnet til de klassiske søndagsturene med venner på asfalt og landevei, samt i stand til å takle grusveier når det måtte trenges,» sier Webb.

«Selv med vesker til overnattinger eller full campingutstyr festet på, skulle sykkelen vi utviklet prestere godt og inspirere på alle underlag og under alle forhold,» legger FARA-sjefen til ambisiøst.

Flere hovedtrekk sørger nemlig for at F/AR All-Road lever opp til sitt navn. Betydelig dekklaring er en selvfølge, rammen (karbon, 980 g i størrelse medium) er tilpasset 32 til 35 mm dekk. Modellen har dessuten et fullt integrert veskesystem med Fidlock-fester på både styret, rammen og sadelen. Totalt snakker vi 30 liter oppbevaringsrom. Praktisk og viktig på lange turer og hverdagens pendling til jobb. Veskene fra Roswheel er både lette og vanntette. Med kun interne kabler og et rent uttrykk, skal veskene være enkle å ta av og på. Det er i tillegg plass til fire flaskeholdere.

«Med veskene jobbet vi i seks måneder sammen med våre egne produktutviklere, Roswheel og Fidlock. Vi tok utgangpunkt i Roswheels egne vesker, og man kan si mye bra om dem, men siden vi skulle utvikle rammen vår i utgangspunktet, så var det mer logisk å lage veskene samtidig,» sier Webb. «Først og fremst ville vi lage et bedre system som var raskere å ta på og av, særlig med tanke på at man ofte står i mørke med kalde hender når man er ute på lange sykkelturer i Norge,» ler FARA-sjefen.

«I tillegg ønsket vi å utnytte eventuelle ”dødplasser” på rammen og plassere vekten optimalt med tanke på sykkelens geometri og øke oppbevaringskapasiteten noe.»

Med F/AR har FARA vært tro til sin filosofi. Sykkelen består kun av det mest essensielle uten at noe mangler. Det betyr ingen overflødige plastikkdeler til kabelføring, ingen kranklageråpning, ingen akslingsmutter å løsne og minst mulig justeringsskuer og kabelstoppere. Jo færre smådeler, desto bedre, virker å være målet.

Allsidighet er selvsagt et sentralt trekk når man lager en sykkel til flere bruk. Geometrien er derfor en kompromiss mellom stabilitet og aggressivitet. Setestaget har en buet form, som sammen med plass til brede dekk, skal gi komfortable turer, uten å måtte forsake stivet i rammen og fremdrift.

«Sykkelen er allsidig nok til å være en Endurance-sykkel, eller en rask tur-sykkel eller en pendlesykkel, alt ettersom hvordan man setter sammen komponentene og dekkdimensjonene».

«Målet med Oslo-prosjektet var å utvikle det beste våpenet til eventyr i flere terreng. Etter 18 måneder med produktutvikling, testing og finjusteringer, har resultatet blitt F/AR.»

Fara F/FAR All-Road

  • Komplett sykkel fra NOK34,990
  • Ramme: NOK 24 490
  • Vekt: Under 8kg
  • Sammen med Roswheel har Fara utviklet et eget veskesystem, 30 L kapasitet, klikk av og på i løpet av sekunder.
  • Intern kabelføring
  • Mulighet for integrert rock guard
  • Bestillingstilbud: Komplett veskesett og tilpassede fendere gratis ved bestilling i mars.
  • Levering: første uke juni.
  • Mer informasjon: launch.faracycling.com 
KATEGORIER
AktueltAnnonsørinnhold

RELATERTE INNLEGG