This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

I 2018 sykler det norske utviklingslaget Uno-X Norwegian Development Team på det taiwanske sykkelmerket DARE Bikes.
TEKST: Knut Andreas Lone FOTO: Jan Bryctha
I 2018 sykler det norske utviklingslaget Uno-X Norwegian Development Team på det taiwanske sykkelmerket DARE Bikes. Etter å ha fokusert på det amerikanske markedet i noen år, legger de nå blikket for alvor mot Europa, og Norge, hvor de også har brukt den norske naturen til sin visuelle promotering.
Det norske laget skal sykle på MR1s, som er produsentens lettvektssykkel. Designet på sykkelen er enkelt og lekkert, med en glanset rødfarge og hvite dekaler. Sorte hjul, dekk, sete og styreteip kompletterer et gjennomført og stilrent design.
Sykkelen er utstyrt med Shimanos Ultegra elektroniske girgruppe, Ultegra Di2, med den svært pålitelige SRM Dura Ace-kraftmåleren. Sete, stem og styre kommer alt fra Shimanos komponentfirma, Pro. Hjulene er det DT Swiss som står for.
Sykkelen skiller seg ikke ut med en ekstraordinær geometri, men er likefullt en aggressiv sykkel. Det ligger også noe i detaljene. Man har uthulningen ved seteposten, det DARE kaller for Comfort Channel Frame Design (CCF), som kombinert med Flake Armor Carbon Fiber (FAC) – et vevd karbonfiber – sørger for ekstra fleksibilitet og støtabsorbering.
Samtidig har man den integrerte løsningen med stem og gaffel, Wind Blade Integration (WBI). Den skal redusere den turbulente løftstrømmen, gjennom et forstørret styrerør kombinert med økt stivhet i gaffel, som skal sørge for at sykkelen ikke gir noe etter når man står og tråkker.