Blogg: Derfor gikk jeg fra Ringerike til Joker - Sykkel
1619 Views

Blogg: Derfor gikk jeg fra Ringerike til Joker

I krigen: Ole Andre Forfang hadde paintball som en av sine første aktiviteter i Team Joker. Foto: Frank W. Mo

Januar 20, 2016
Skrevet av:

sykkel

Ole Forfang forteller om veien til nytt lag og den første tiden i Team Joker.

Av: Ole Forfang

Etter en lang og tøff sesong i Team Ringeriks-Kraft hadde jeg i oktober satt av noen uker til hvile slik at kroppen kunne hente seg inn igjen og være klar til å ta fatt på den lange vintertreningen. Jeg hadde hatt en fin sesong, og særlig siste halvdel var jeg godt fornøyd med. Jeg var tilfreds med tingenes tilstand etter sesongslutt og var klar for en ny sesong hos Ringerike. Slik jeg så det var det kun ett lag i Norge jeg var villig til å forlate Ringerike til fordel for: Team Joker. Men etter sesongen var jokerlaget fullt, det virket som at den muligheten var utenfor rekkevidde. Så noen uker inn i off-season fikk jeg en telefon fra Gino Van Oudenhove som er sportsdirektør i Team Joker, det viste seg at Sindre Lunke i siste liten hadde blitt tilbudt kontrakt fra Giant-Alpecin. Gino ønsket at jeg skulle fylle den plassen som åpnet seg. Jeg var aldri i tvil.

Etter noen dager var kontrakten signert og jeg var offisielt en del av Team Joker i 2016. Jeg var spent på å møte resten av laget, og det skulle jeg få muligheten til i november når hele laget var samlet for å besøke sponsorer i Oslo.

Etter et spennende foredrag fra vår hovedsponsor JOKER, reiste vi videre til Ostøya i Oslofjorden for å møte flere sponsorer, ha en samtale om sesongen 2015 og ikke minst bli kjent med hverandre. Etter en lang felles samtale forsto jeg at dette var en godt sammensveiset gjeng som virkelig brant for sykling og ikke minst for laget sitt. Det er utrolig viktig at alle utøverne er opptatt av at laget skal fungere på best mulig måte og det var tydelig at det var tilfellet her. Dagen etter startet med en veldig morsom runde paintball.

Veldig gøy og en god måte å bli kjent med hverandre på. Etterpå fikk vi besøk på øya av to sponsorer, Kalas som er vår klessponsor, og Polar som utstyrer oss med sportsklokker, sykkelcomputere og wattmålere. Personlig synes jeg det er veldig moro med nytt utstyr så det var kult at vi fikk utdelt både toppklokke (V800), toppcomputer(V650) og wattmåler. Etter å ha laget felles middag var kvelden satt av til sosialt samvær. Etter å ha vært tre dager med hele laget satt jeg igjen med en veldig god følelse, jeg fikk en fin velkomst fra gutta og alle var veldig åpne for å ta imot lagets nye ryttere.

Nye farger: En stolt og fornøyd Ole Forfang poserer i ny drakt. Foto: Team Joker

I desember var vår første samling, den på Mallorca. Joker bor på et flott hotell like ved strandpromenaden sør for Palma. Hotellet har en sterk sykkelprofil med verksted og alt annet man kunne ha behov for på en treningssamling. På treningssamlinger går dagene utrolig fort og før man vet ordet av det sitter man på flyet hjem til kalde Norge. Mange tror kanskje at halve tiden på treningssamling går med til å sole seg på stranden, men det kunne ikke vært lenger fra sannheten. Vi står som regel opp klokken 07:30 for å trene core/stabilitet før frokost. Etter det reiser vi ut på sykkelen kl 10. Vi trener vanligvis 5-6 timer og når treningen er ferdig, er det å dusje og spise før man legger seg på massasjebenken.

Det er vel også det som skiller Team Joker mest ut fra de andre kontinentallagene i Norge. Det er stort fokus på de små detaljene i hverdagen som gjør at vi presterer på best mulig måte. I tillegg til massør har vi med Rune Lexberg som er Osteopat og som kan hjelpe om vi skulle ha noen problemer et sted på kroppen. Det er utrolig viktig, og laget er utrolig heldige som har denne muligheten. På slutten av samlingen hadde alle utøvere en samtale med sjefene hvor vi fikk vite rittprogram for våren slik at vi kan legge opp treningen på best mulig måte. Jeg synes det er deilig å vite så lang tid i forveien hvilke ritt jeg skal sykle slik at jeg kan ha noe å tenke på når jeg sitter på rulla eller sykler ute i minusgrader hjemme i Norge.

Etter en jul med god trening reiste vi tilbake til Mallorca for januarsamling. Det går i mye av det samme på denne samlingen, lange treningsdager er hovedfokus. Det «eneste» som har forandret seg er at støtteapparatet har økt betraktelig siden desember. Jeg må innrømme at jeg fikk bakoversveis når jeg hørte hvor stort støtteapparatet skulle være på denne samlingen. Vi teller: 2 mekanikere, 2 massører, 1 osteopat, 1 Retül sykkeltilpasser og 1 lege. Det er helt utrolig å ha et slikt støtteapparat her kun for at vi skal ha det best mulig i de ukene vi er her. Det er ingen tvil om at Team Joker knapt står tilbake for flere prokontinentallag. Med så stort støtteapparat kan man til tider få det travelt for å rekke innom alle. Det er helt utrolig. Snakk om luksusproblem!

Jeg sitter nå i leiligheten på hotellet etter første bolk. I morgen er det hviledag, det er dagen hvor man kan gjøre litt som man vil, det viktigste er at man får restituert før en ny treningsbolk. Det trenger man, det er ingen tvil om at det er slitsomt å være idrettsutøver.

Jeg skriver dette blogginnlegget med en veldig god følelse. Jeg vet at jeg ikke kunne hatt det bedre enn det jeg har nå på alle sett og vis. 2016 kommer til å bli et herlig og minnerikt år, det er jeg helt overbevist om.

Dere kan også følge meg på sosiale medier som Instagram og Twitter ved å følge @oforfang

Vi sees på landeveien i 2016!

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Personvernerklæring.