Dette er effekten av sykkeltilpasning

Små justeringer kan utgjøre en stor forskjell. Her er fem grunner til at sykkeltilpasning er verdt pengene....

Små justeringer kan utgjøre en stor forskjell. Her er fem grunner til at sykkeltilpasning er verdt pengene.

TEKST: Emma Kristine Skjerstad Insta: @emmakristine90

 

I jakten på å ta stegene videre på landeveien er det mange detaljer man etter hvert bør ta hensyn til og gjøre noe med. Treningen man legger ned er naturligvis noe av det viktigste. Og uten riktig restitusjon og kosthold kan utviklingen man ønsker utebli eller stagnere.

I tillegg kommer andre detaljer som bevegelighet, uttøying og basis, som vi var inne på i forrige innlegg. Samt noe som flere og flere velger å gjøre: Sykkeltilpasning.

I mange år har jeg syklet uten å ha noen form for «proff» sykkeltilpasning. Sittestillingen har føltes OK og derfor ikke vært et prioritert forbedringsområdet.

I fjor derimot var det på tide å ta en dobbeltsjekk på om sittestillingen var riktig eller ei. Først ut var landeveissykkelen og i høst temposykkelen. Jeg valgte å gjøre det hos sFIT Helse og Heidi Sandstø. Både fordi jeg gikk til behandling (type idrettsmassasje) fra før av, og fordi jeg hadde hørt mye positivt om sykkeltilpasningen som gjøres der.

Og selvfølgelig: Mitt inntrykk er at Heidi er ei dyktig dame som kan sakene sine. Hun er utdannet fysioterapeut og har fagkunnskapen som kreves for å foreta en ordentlig sykkeltilpasning.

1. Mest mulig watt og kraft i hvert tråkk

Her har du noe å hente uansett om du sykler til jobben hver dag, vil vinne Birken, sykle landegrensen, sykle master- eller norgescup eller bli verdensmester på landeveien. I veldig korte trekk er prosedyren hos sFIT som følger: Full «screening» og analyse av kroppen, hvor er man sterk, svak, stiv, myk, holdning, bevegelig og ikke bevegelig, også er det på sykkelen for å finne riktig sittestilling ut i fra egen kropp.

2. Forebygging av skader

Med riktig sittestilling kan du forebygge skader og unngå unødvendig vondt under trening og i konkurranse. Tilpasningen innebærer setesensor som måler trykkbelastningen på setet, om setet passer deg eller ikke, om du får nok støtte/stabilitet i tråkket og det kan også avsløre om du har større trykkpunkter et sted som kan gjør at du får sittesår, bekkenet er skjevt eller om du trykker mer på høyre eller venstre ben.

 

3. Basis for trening

Kroppen endrer seg over tid og påvirkes av hvor mye du trener og hva du trener. Var du myk en gang, betyr ikke det at du fortsatt er det om to år. Derfor er det bra å ha noen som kan fysiologi, funksjonell anatomi og biomekanikk som både kan analysere kropp og sittestilling, i tillegg til at du får øvelser du kan gjennomføre videre for å bli mykere eller sterkere hvor det trengs.

4. Aerodynamikk

Aerodynamikk og funksjon er viktig å ta hensyn til. Derfor bør man tenke på disse to som ett. Det er ikke nødvendigvis kun tenke aerodynamikk som er riktig, hvis det ikke fungerer for kroppen. Å sykle fort eller få utvikling handler om å finne en sittestilling som både gir aerodynamikk og funksjon. Balansen treffer man gjennom en god og hensiktsmessig sittestilling. Måten man sitter på sykkelen påvirker dessuten oksygenopptaket.

 

5. Langsiktighet og potensial

Selv om det koster litt penger der og da, så er sykkeltilpasning en lang prosess, men en god investering i det lange løp. Man tilbringer mange timer på sykkelen og små belastninger over lang tid kan utløse større skader i det lange løp. For min del var det ikke store som skulle til, hverken på raceren eller temposykkelen. Men det var veldig greit å få vite hvor og hva jeg bør tøye mer, for å bli bevegelig og få ut potensialet mitt. Små justeringer utgjorde en betydelig forskjell.

KATEGORIER
AktueltTrening

RELATERTE INNLEGG