En episk dag på slagmarken - Sykkel
1468 Views

En episk dag på slagmarken

Tour de France sitt brutale møte med «Helvete i Nord».

April 07, 2018
Skrevet av:

Espen J. Lee

Etappe fem fra Iper til Arenberg i 2014 ble en av de mest minnerike, spektakulære og groteske dagene i Tour de Frances historie.

TEKST: Espen J. Lee FOTO: Pressesport

Grote Markt kalles det imponerende sentraltorget i Iper. Storslagen gotisk arkitektur, en appetittvekkende duft av varme vafler og et yrende folkeliv former en helt unik atmosfærisk synergi. Dette er historisk grunn i Flandern. På den ene siden står byens ruvende Markedshall. En spektakulær, spissbuet bygning som i sin tid var et av middelalderens største kommersielle sentra.

På den andre siden står Menin Gate. Minnesmerket for de fallene soldatene fra Storbritannia og Samveldet i området rundt Iper under første verdenskrig. I dag står porten som et vitnesbyrd til grusomhetene som fant sted i området og det som virkelig var et «helvete i Nord».

På formiddagen onsdag 9. juli hadde nok ingen av rytterne i Tour de France hodet med seg til å ta noe av dette innover seg. De hadde sitt eget «helvete» å kontemplere. Torget i Iper animeres opp med fargerike, sponsorkladdede lagbusser. Men dagen er hovedsakelig grå og dunkel som et Turner-maleri. Lettdryppende yr har omsider akselertet om til ustanselig regn, og rytterne vet nå hvilken anstrengende dag de har i vente.

– Dette blir en historisk dag. Om 10 år kommer vi til å snakke om denne dagen fortsatt, sier en profetisk Jonathan Vaughters, teamsjef hos Garmin-Sharp.

Opptakten til denne femte etappen har vært lang. Fra øyeblikket Tour-direktør Christian Prudhomme kunngjorde at ni brosteinsparti skulle forseres fra Iper til Arenberg, har man travet ut det gamle ordtaket om at Touren ikke kunne vinnes, men lett tapes på den 155.5km lange etappen.

I løpet av våren og forsommeren har spinkle sammenlagtfavoritter forberedt seg flittig. Sektorene fra Paris-Roubaix har blitt grundig rekognosert. Men vesentlig nok, ingen av dem gjorde det under våte forhold. Store deler av feltet har aldri syklet vårklassikeren Paris-Roubaix. Og bare fire ryttere – Jens Voigt, Mathew Hayman, Thomas Voeckler og Jens Voigt – startet sist gang Roubaix-rittet gikk i regn i 2002.

Feltets kollektive angst intensiverte i dagene frem mot etappen. Under solen i Yorkshire ble værvarselet for denne dagen sjekket ofte. Lite annet enn regn og mørke skyer var tegnet over sykkelslagmarkene i Nord-Frankrike. Natten før var nedbøren så kraftig, at arrangøren så seg nødt til å fjerne to av de ni sektorene fra traseen. Mons-en-Pévèle (sektor sju) og Oriches (sektor fem) var blitt gjort ufremkommelige gjennom natten. Brosteinsandelen ble dermed redusert med 2,4 km. «Bare» 13 km var igjen.

Selv om det var snakk om å nøytralisere hele etappen, var nok mange ryttere fornøyd med arrangørens lille endring. Dog var det nok av observatører som skjønte lite av morgenens avgjørelse. Tredobbelt Paris-Roubaix-vinner Johan Museeuw var en av dem.

– Det er synd at to partier tas ut. Når man først bestemmer seg for å kjøre deler av Paris-Roubaix, må man også beholde sektorene selv om det regner. Dette er synd, sier Museeuw til Sykkelmagasinet– mens han sosialiserer med gamle kjente på torget i Iper.

Utenfor bussen til Team Sky står en annen forhenværende klassikerspesialist, Juan Antiono Flecha. I sin aktive karriere ville han lyst opp på en dag som denne. Såpeglatt og kaosskapende brostein var langt på vei forhold som passet den energiske spanjolen godt. Nå har han avlevert noen inspirerende ord til Chris Froome, den krigsherjede forhåndsfavoritten som krasjet på etappen dagen før denne. Britens håndledd er scannet for skader. Undersøkelsen viste ingen brudd, men ifølge Flecha har Sky tatt sine forhåndsregler.

– De bruker samme mekaniker som jeg hadde. Han er den beste, sier Flecha med et sedvanlig smil.

Mekanikeren han refererer til er Garry Blem. Ettersom lagets kaptein stiller med et forslått venstre håndledd, må Froomes sykkel ha ekstra oppmerksomhet før denne etappen. Under styreteipen ligger et ekstra lag med gel og polstring. Styretapen er også rullet rundt svakere enn vanlig, for å gjøre grepet mer fleksibelt. Styret i seg selv er tiltet to cm høyere, for å skape en behageligere sittestilling. Froome stiller med brun støttebandasje rundt håndleddet, men en kraftig hevelse gjør at den britiskfødte kenyaneren starter uten hansker.

Mens Sky prater om å overleve, handler det om offensiv strategi i Astana-bussen. Vincenzo Nibali har den gule trøyen og har flere hemmelige våpen i sitt arsenal. Som ung gutt var han en ivrig off-road-syklist. Det har gjort han til en kunster på sykkelen i dag. Han var også tidlig fascinert av brosteinsritt. I foreldrenes videobutikk tjuvlånte han gamle opptak av Francesco Mosers triumfer i Paris-Roubaix. Klassikernes dronning var Nibalis drømmeritt.

I opptakten til Touren hadde han gått i lære hos klassikerspesialisten Peter van Petegem. Ifølge italienerens sjef, Alexandr Vinokourov, var Astana-rytterne de enste som trente på brosteinen med høy, ritt-simulert hastighet.

Nibalis viktigste allierte denne dagen skulle derimot bli Jakob Fuglsang. Dansken, som er tidligere verdensmester på terrengsykkel i U23-klassen, hyrdet sin italienske sjef gjennom brosteinen i det som kanskje var årets viktigste og best utførte hjelperytter-jobb.

– Dette kunne ikke gått særlig bedre. Alt gikk vår vei i dag, fortalte en gjennomvått Fuglsang tildekket i gjørme. Øyene hans var røde, som en jakthund, men smilet satt løst.

For mens en fomlende Froome veltet to ganger og ikke så annet valg enn å sette seg i en varm følgebil, stormet Nibalis krigerske Flandrien falanks gjennom den gjørmete slagmarken. Astana-rytterne Lieuwe Westra, Dmitriy Gruzdev og Andriy Grivko ledet an, før Nibali og Fuglsang tok andre- og tredjeplass på etappen. 2min 30sek foran Alberto Contador. Både Fabian Cancellara og Peter Sagan ble emfatisk frakjørt av Astanas formidable duo. Et surrealistisk og nærmest uforståelig resultat for de som ikke hadde sett utviklingen på etappen. Greg LeMond, den gamle Tour de France-vinneren, var imidlertid ikke overrasket.

– Det jevner seg ut mellom de lette og tunge rytterne i slike forhold. Jeg har kjørt Roubaix åtte ganger og har sett det selv. Når det regner blir det mer teknisk og Nibali er fantastisk god på sykkelen. Mens på tørre forhold vil de store, sterke rytterne rase i fra, sier LeMond i målområdet ved inngangen til Arenberg-skogen.

Amerikaneren hadde et langt og innholdsrikt sykkelliv mens han bodde i Kortrijk på 1980-tallet. Men denne dagen gir LeMond ingen referanser for sammenlikning.

– En av de mest spektakulære etappene jeg har sett i min tid, sier den tredobbelte Tour-mesteren kategorisk mens han holder en sliten paraply.

Bak ham triller det inn den ene slagne rytteren etter den andre. Senere ble det rapportert at mer enn halvparten av de 193 rytterne som startet var på ett eller annet tidspunkt involvert eller hindret av velt. Paradoksalt nok var det bare Froome som brøt.

567901_cycle_039 Légende : CYCLISME - TOUR DE FRANCE 2014 - 2014 nibali (vincenzo) - (ita) - fuglsang (jakob) - (dan) - secteur pave boom (lars) - (hol) - Pays : BELGIQUE Source : PRESSE SPORTS Photographe : PAPON BERNARD Crédit : PRESSE SPORTS Mots-clés : 2014, ACTION, ASTANA, COMPETITION, CYCLISME, ETAPE 05, INTEMPERIES, LEADER GENERAL, SECTEUR PAVE, TOUR DE FRANCE 2014

Ved kveldens frembrudd var han allerede hjemme i Monaco. Team Skys Xabier Zandio var også involvert i velten med Froome etter 75 km kjørt. Baskeren fullførte etappen hele 32 min bak vinneren. Den erfarne Adam Hansen fra Lotto-Belisol så mange skrekkslagne ryttere ute på veien den dagen.

– Idet brosteinspartiene begynte så jeg nesten ingen velt, men jeg så kanskje tolv velt før det. Bak i feltet slapp alle seg lengre og lengre ned, fordi alle lå bare og ventet på velt, fortalte den australske Grand Tour-spesialisten.

Alexander Kristoff skulle vinne to etapper i denne 101. Tour-utgaven, men hadde ingen lykke med seg på veien til Arenberg. Da feltet gikk gjennom Roubaix etter 64 kilometer kjørt, skulle nordmannen vaske brillene. I samme sekund treffer han en veihump og deiser i bakken. Kristoffs første møte med våte forhold i et «Roubaix-ritt» ender før det har begynt.

– Jeg skjønte at det var kjørt før brosteinen begynte. Det er nervøst og kamp om posisjonene. Det er der veltene skjer faktisk – før brosteinen, forteller nordmannen.

Hvorvidt en slik apokalyptisk etappe er forsvarlig eller ikke ble diskutert blant de akterutseilte.

– Vi snakket om det i gruppettoen, for der hadde vi jo alle veltet, ler Kristoff.

Vinner av etappen ble Lars Boom. Nederlenderen støtet seg bort fra Nibali og Fuglsang på siste det siste brosteinspartiet ved Wallers. Boom skapte imidlertid furore allerede ved starten i Iper, da han forklarte til nederlandsk TV at han ikke ville ta hensyn til lagets kaptein, Bauke Mollema. Etter Touren ble det kjent at Boom skulle sykle for Astana, sammen med Nibali og Fuglsang, neste sesong.

Ved siden av den gamle gruvene i Arenberg, under en svovelgrå himmel og piskende regn, var Boom først over målstreken. Men det var Nibali som ble dagens maestro.

– Jeg var nær ved å krasje nesten tre ganger. Men jeg var heldig og taktikken vår fungerte veldig bra, oppsummerte «Haien fra Messina» etter en kald dag i vannet.

For de øvrige rytterne, som ble filleristet av elementene på Tourens slagmark, er ordene til krigspoeten Wilfred Owen, fra diktet Apologia Pro Poemate Meo beskrivende nok:

– Jeg så også Gud gjennom gjørma.

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Personvernerklæring.