Er høy terskelwatt definisjonen på god syklist?

God: Susanne Andersen har rukket å utrette mye i internasjonal sykkelsport allerede - det uten suverene watt- og O2-verdier. Foto: Kjetil R. Anda / Sykkelmagasinet...

Mange mener at så lenge watt- og O2-verdiene er i orden, har man forutsetningene for å sykle fort. Det er ikke nødvendigvis riktig.

Tekst: Susanne Andersen, Team Hitec Products

Dag etter dag streber utallige med aktive syklister, men også mosjonister etter å bli bedre på sykkelsetet. Det brukes mange timer i året på å se ned på stemmet og en computer som viser tall som skal definere om man sykler fort eller ikke; disse er kalt watt. Wattverdiene forteller hvor mye kraft man trør ned i pedalene. Terskelwatt defineres som belastningen der man kvitter seg med like mye avfallsstoffer som man produserer.

Vi streber ikke bare etter høyere watt, men også et VO2 maksopptak som strekker seg mot skyene. Det maksimale oksygenopptaket defineres ved at det er et mål for kroppens maksimale evne til å ta opp og omsette oksygen per tidsenhet. Det blir målt i liter per minutt eller milliliter per kilogram kroppsvekt per minutt.

Hvorfor er disse verdiene viktige for syklister?

For det første brukes terskelwatt-verdiene mye i trening, og er et godt hjelpemiddel for å kontrollere belastning under både intervaller, men også rolig trening. Lenge brukte man bare puls, men denne varierer med dagsform og er derfor ikke nok i seg selv. Mange legger treningen opp til å øke terskelwatten nettopp fordi det er belastningen man kan ligge på over lengre tid. Økt terskelwatt vil føre til at man kan sykle fortere med samme anstrengelse som tidligere.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Hitec: Andersen sykler sin første sesong for Team Hitec Products. Foto: Team Hitec Products

Hitec: Andersen sykler sin første sesong for Team Hitec Products. Foto: Team Hitec Products

Høy VO2 maks er gunstig fordi det som sagt sier noe om kroppens totale evne til å utnytte oksygen som er viktig for energiomsetningen. Mange bruker testen av VO2 maks som en pekepinn om man har blitt bedre, fordi det er en sammenheng mellom at økning av VO2 maks også fører til økt prestasjonsevne.

 

Så hvorfor definerer ikke høy terskelwatt og høye VO2 maksverdier en god syklist?

Fordi sykling er så mye mer enn bare tall. Jeg har verken skyhøyt O2-opptak eller terskelwatt. Får jeg bra resultater likevel? Det er spesielt tre punkter jeg mener er viktig for at en syklist skal kunne lykkes, da spesielt rettet mot fellesstart.

  1. Uten en sterk mentalitet og råskap kommer man ikke langt når man nærmer seg maksimal kapasitet. Dette er ofte det som skiller de beste fra de gode. Jeg har alltid fått høre at når jeg føler meg sliten, så er de andre minst like slitne. Man kan alltid presse ut litt til, man er bare nødt til å ville nok. De med en sterk mentalitet kan ligge på en høyere belastning over lengre tid og er flinkere til å presse seg selv. Dette gjør at de kan utkonkurrere de som er flinke til å ligge på en behagelig belastning.
  1. Akselerasjoner og belastninger over terskel. Sykkelritt foregår aldri bare på terskel og man er derfor nødt til å kunne håndtere mange fartsøkninger over kortere tid. Det er ofte perioder med mye støting eller svinger der fart går opp og ned. Hvis man da har en muskulatur som kun tåler samme belastning vil ikke en høy terskelwatt ha noe å si, fordi man blir så hardt belastet av fartsøkninger. Som sagt ovenfor også kan folk med en lav terskelwatt kunne kjøre bra likevel fordi de tåler å ligge på høye laktatverdier.
  1. Hvis man finner det anstrengende å bevege seg i feltet vil det bli vanskelig å spare krefter på de stedene der det er mulig. Det vil også gjøre det vanskelig å være framme på rett tid hvis det for eksempel kommer en bakke. Selv om bakken er lang vil den som starter bakerst være nødt til å kjøre mye fortere enn de som starter fra front. Dette gjør at man bruker krefter til å kjøre seg opp til front i stedet for å kjøre i fra front.

 

Les flere blogger fra Team Hitec Products her!

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Allsidig trening: Sammen med verdensstjernen Alexander Kristoff og hans faste løytnant, Sven Erik Bystrøm, trener Andersen allsidig ved siden av sykling. Foto: Kjetil R. Anda / Sykkelmagasinet

Allsidig trening: Sammen med verdensstjernen Alexander Kristoff og hans faste løytnant, Sven Erik Bystrøm, trener Andersen allsidig ved siden av sykling. Foto: Kjetil R. Anda / Sykkelmagasinet

Til nå har jeg vist at jeg kan kjøre bra sykkelløp til tross for at verdiene mine ikke er de høyeste. Jeg har fått prøvd meg i elite UCI-løp og komt hjem med pallplassering i Holland Ladies Tour som bestod av de aller beste kvinnelige lagene i verden. Selvfølgelig er det en fordel å ha høy watt og O2, men poenget mitt er at det ikke har alt å si, nettopp fordi sykkel er så mye mer.

KATEGORIER
AktueltBloggTrening

RELATERTE INNLEGG