Ski som vinterens grunntrening

Emma kickstarter året med å melde seg på NM-distansen 10 kilometer fristil.

TEKST & FOTO: Emma Kristine Skjerstad

Jeg åpner med min faste strofe; Hei bloggen og alle mine tusen millioner lesere.

Da står vi foran et nytt år med nye muligheter, og i det vi tar fatt på de neste 361 dagene vil jeg ønske dere et riktig godt nytt år – make the most out of it!

Ettersom denne bloggen befinner seg på en sykkelside og jeg selv er syklist tenkte jeg å touche innom temaet grunntreningsperiode og allsidighet, som syklist.

Og i det vi skriver 4.januar 2018 og mange av oss vil starte året aktivt, tenkte jeg å benytte muligheten av KANSKJE å inspirere til å yte det lille ekstra, komme i gang med treningen eller utfordre egen komfortsone med å gjøre noe annet enn det man ellers gjør.

Som for mange idretter er grunntreningsperioden den tiden av året hvor byggesteiner og grunnmur foran ny sesong skal bygges, og det er en svært viktig periode av året.

Hvordan man bruker grunntreningsperioden varierer nok en del fra utøver til utøver, men felles for mange syklister er nok mengde, intervall og styrke. Forskjellene derimot ligger sannsynligvis i om man trener all mengde og intervall på sykkel (ute eller inne), om man trener mengde i andre treningsformer og intervall på sykkelen, intervall i andre treningsformer og mengde på sykkelen eller en liten kombinasjon hvor man varierer mellom intervall og mengde på løp, ski og sykkel.

Og selvfølgelig hvordan type intervall, hvor ofte man har intervall eller hvor mye mengde man legger inn når.

Jeg kan ikke snakke om hvordan du gjør det, men jeg kan fortelle litt om hvordan jeg gjør det, med stor strek under at jeg er langt unna en verdensmester eller sitter på svaret på «how to do it».

Jeg tror nemlig på at man selv må finne nøkkelen til hva som funker best for egen utvikling og fremgang, og over tid lærer man av alt man gjør, både det som slår ut feil og riktig.

I grunntreningsperioden foran sesongen 2018 har jeg gått tilbake til å bruke mer allsidighet og variasjon i treningen, i tillegg til styrke. Jeg sykler, men ikke hver dag. Kanskje er det et dumt valg, kanskje ikke, det viktigste er at man tror på eget opplegg og har motivasjon i treningen som skal legges ned.

I allsidighet og variasjon ligger løp, sykkel og langrenn, i både mengde- og intervallform. Frem til nå har det vært mest i form av mengde, da vi har valgt å kjøre kvalitetsøktene (intervall) inne på rulla på sykkelen. So far, so good.

Også er jeg, som mange andre, en stor tilhenger av litt andre utfordringer i ny og ne. I høst var det løpekonkurranser, hufseøkter og 10-dagersbolk med intervall, og nå står ski-NM for tur. Jeg har alltid vært fascinert av langrennssporten, hvordan de trener og konkurrerer, og jeg har deltatt i NM tidligere, kun for gøy. Det er dog fire-fem år siden sist jeg konkurrerte med langrennsski under bena, og 2.januar kickstartet jeg året med å melde meg på NM-distansen «10 kilometer individuell fristil».

Det skal også sies at jeg ikke har skøytet på to-tre år, men jeg tenkte som så at jeg har faktisk gått litt langrenn (klassisk) i vinter og jeg husker hvordan man skøyter. Også er det både motiverende, givende og inspirerende å øve seg litt på denne «konkurransebobla» i annen konkurranseform, men hvor man fortsatt må være skjerpet, yte, presse og gi jernet for å ikke komme to timer senere i mål enn verdens beste skistjerner. (Neida, så ille er det ikke).

De neste syv dagene blir derfor min aldri så lille skisesong hvor tyngdeoverføring og «gir tre» er to viktige nøkkelord. For å være LITT forberedt skal jeg gå skirenn allerede lørdag (Svearennet 10 kilometer fristil), også tenker jeg som så at når Northug kanskje kan gå seg inn til en OL-billett uten å delta i altfor mange konkurranser, så kan vel jeg også prøve meg. Alle skal få!

Enn så lenge har det ikke gått utover watten å være allsidig, men det er rittene til sommeren som gjelder. «Time will show».

Så, over til deg som leser dette; Hva skal du kickstarte 2018 med? Og er du litt kjei og lei av å bare sykle i slaps eller dunke timer og watt inne på rulla kan jeg virkelig anbefale å ta turen ut i marka nå. Det gir virkelig motivasjonen, lysten og sansene en boost.

Snurr film!

Vi blogges
Snap/Insta @emmakristine90

KATEGORIER
AktueltBloggTreningTurer og trening

RELATERTE INNLEGG