3 kontinent, klatretrøye og 370 km i brudd – alt i løpet av januar

Ken-Levi Eikeland fikk en hektisk start på 2018.

TEKST: Ken-Levi Eikeland (Interpro Stradalli Cycling)

 

Navn: Ken-Levi Eikeland
Alder: 23 år
Utdannet: Brannmann og Personlig trener
Hva jeg gjør i dag: Kontinentalrytter for Interpro Stradalli Cycling.

Jeg er født i Larvik, oppvokst på landet, nærmere sagt Steinsholt i Lardal. Har alltid drevet med sport, både ski, fotball og motocross. Men endte opp med å tråkke for egen maskin på landeveien til slutt.

Det å vokse opp på landet har mange fordeler. Det er langt mellom husene, så man lærer å gå eller jogge til venner. Det går buss 2-3 ganger i døgnet, så man må være presis og planlegge en del. Derfor lærer man tidlig å klare seg selv.

Vi hadde alle muligheter til å trene, alt vi gjorde var på en måte trening. Selv om man ikke tenkte slikt som liten. Men som 15-åring startet jeg å sykle litt, kom videre inn på Glåmdal sitt juniorlag, og derifra har det bare gått oppover.

Har vært innom mange forskjellige lag, både Vestfold Elite og Sandefjord Sykleklub. Det er klubben jeg er registrert i dag. Også hadde jeg to år på Team FixIT.no som ikke eksisterer lenger dessverre.

Eikeland iført rød klatretrøye i Sharaj Tour Dubai.

Men i mellom dette har jeg også vært ett år i Forsvaret, tatt utdannelsen som brannmann, og skaffet meg erfaring på hvor viktig det er med struktur på det du driver med. Trener du riktig 99 % av tiden, så trenger du faktisk ikke trene så mye for og oppnå høyt nivå.

Proffdrømmen

I 2018 har jeg tatt steget ut av Norge for å ta nye steg mot proffdrømmen. Alt ble svart idet Team FixIT.no la ned, og jeg vendte tilbake til Sandefjord Sykleklubb. Men så kom det en telefon – seint, seint en fredag kveld. En franskmann ringte på Facebook, med navnet Damian Garcia, tidligere Frøy Bianchi-sykelist. Han skal være sportsdirektør for Team Interpro Stradalli Cycling i 2018 og hadde et tilbud til meg.

Prolog i Herald Sun Tour.

Jeg takket ja. Jeg ville jo fortsette på Conti-nivå, og når ingen av de norske lagene hadde tilbud til meg, så var dette en god muligheten.

Rittplanen han sendte meg to dager senere var mye av grunnen til signering. Å sykle store, viktige løp er viktig for å bli sett av de store profflagene. Ergo blir veien kortere enn hvis jeg sykler for en klubb i Norge.

Det gikk fort i svingene. Plutselig satt jeg på første fly til treningsleir til Miami i starten av januar. Veldig rart ,men også spennende med noe nytt og fremmet, ut av komfortsona som det heter.

I Miami var det 5 av lagets 15 ryttere som skulle møtes for bilder og møte med sponsorer. Det spektakulære med laget er at vi er ryttere fra 5 forskjellige kontinenter og språkene i laget er mange, men kommunikasjonen foregår på engelsk!

Globetrotter

Tiden gikk fort fra oss dere nede, mye nytt utstyr og alt skulle skje på engang, for sesongen starter om 14 dager i Dubai for min del. Så etter 6 dager i Miami, bærer det hjem til kulda, inn på wattsykkel for å booste form til sesongstart i Sharaja Dubai Tour, et UCI 2.1-ritt og deretter Herald Sun Tour løp i Australia 3 dager senere, enda et UCI 2.1-ritt, som ble vunnet av Esteban Chaves.

Allerede i løpet av første måned av 2018, har jeg hvert i fire nye land, langt utenfor Europa. Det betyr lange reisedøgn og et jet-lag som man må vende seg til, sove om dagen og våken om natta. Derfor sier jeg til meg selv: «Du skal sove når det er mørkt og være våken når det er lyst!!»

Prestasjoner så langt har vært veldig bra med tanke på så tidlig start. Jeg har vært meget offensiv i begge rittene, som har betalt seg i årets første trøye, klatretrøye under rittet i Dubai. Samt kan jeg allerede logge 370 km i brudd i 2018 og en 7 plass på siste etappe i Dubai. I Australia var jeg hjelperytter for lagets klatrer Daniel Whitehous, og hadde lange dager med jobbing og brudd her også.

Neste for meg blir nå en treningsperiode frem til starten av mars, da blir det Classic Loire-Atlantique i Frankrike. Videre er det ikke helt spikret enda, men mye bra løp i vente!

KATEGORIER
AktueltBlogg

RELATERTE INNLEGG