Test: Er Apple Watch for syklister?

Kompiser? Det er ingen problem å bruke Apple Watch når man sykler, men hvorvidt den er et nyttig treningsverktøy krever diskusjon. Vi har testet salgsuksessen. Foto: Sykkelmagasinet...

Kompiser? Det er ingen problem å bruke Apple Watch når man sykler, men hvorvidt den er et nyttig treningsverktøy krever diskusjon. Vi har testet salgsuksessen. Foto: Sykkelmagasinet

Smartklokker har blitt et vanligere syn, og nå har det også kommet en spesialversjon i samarbeid med Nike. Men er det noe for oss syklister?

Er du en av dem som har sett med sultent blikk på Apple Watch, men lurt på om det er noe for deg? Vel, da er du neppe alene. Sykkelmagasinet ble kontaktet for å teste salgssuksessen, og hva er vel mer naturlig for oss enn å teste den i et sykkelperspektiv?

Administrerende direktør i Apple, Tim Cook, sa så sent som 6. desember at salget av Apple Watch er bedre enn noen gang tidligere. Samme mann har også uttalt at Apple er verdens nest største klokkeprodusent i verden, målt i omsetning. På toppen troner Rolex. Noen mer konkrete salgstall på Apple Watch finnes ikke.

Over ett år har gått siden det California-baserte gigantselskapet lanserte sin første klokke. En klokke som i liten grad lot seg bruke dersom den ikke var innen rekkevidden til telefonen. I høst har imidlertid oppfølgeren kommet. Series 2-klokken har GPS og kan fint brukes som pulsklokke. Den registrerer fart, distanse og løype under øktene dine, uten at du trenger å ha med telefonen. Ved siden av å ha andregenerasjons retinaskjerm med Force Touch (ulik effekt av hvor hardt man trykker), kan man også svømme med denne siste versjonen (den forrige tålte kun vannsprut). Series 2 har også raskere prosessor.

Kort tid etter lanseringen av Apple Watch Series 2 fulgte man opp med nyheten Apple Watch Nike+. Et samarbeid mellom to giganter som er vant til å gjøre store salg av sine produkter. Dette måtte jo bare blir bra! Ideen med samarbeidet er at kvalitetene til Apple Watch Series 2 og Nike+ Run Club-appen skulle smeltes sammen til et nyttig verktøy for løpere primært. I tillegg kommer klokken med unike remmer for modellen og i fire ulike design.

Les enda mer info om Apple Watch i ekstern lenke.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Variert: Apple Watch fås i flere versjoner med ulik spesifikasjon og utseende. Vi har testet den fluor-fargede i midten. Foto: Apple

Variert: Apple Watch fås i flere versjoner med ulik spesifikasjon og utseende. Vi har testet den fluor-fargede i midten. Foto: Apple

Som trenden har vært hos flere andre computer- og treningsklokkeleverandører den siste tiden, får man også med veiledning fra en egen trener. I dette tilfellet ved hjelp av Nike+-appen. Her oppstår treningsprogrammer som følge av dine prestasjoner.

Smart, enkelt og veldig motiverende. Såpass ærlige må vi være. Det var derfor spennende da leverandøren oppfordret Sykkelmagasinet til å teste en Apple Watch Nike+. Undertegnede har aldri brukt en smartklokke før, og det trigget å se om dette virkelig var et verktøy syklister kunne få glede av. Svaret til det spørsmålet er i og for seg ja, men ikke uten modifikasjoner.

Det presiseres herved at fokuset gjennom testen, har vært å belyse hvorvidt klokken kommer til nytte for mosjonister som bruker sykkelen aktivt til trening, og gjerne kjører noen ritt gjennom året. En dypere analyse av klokkens overordnede funksjoner og spesifikasjoner i et tradisjonelt brukerperspektiv, blir det altså ikke. Testpersonen, Kjetil Rakkenes Anda, trener i snitt åtte til ti timer i uken. For det meste sykling, men også noe styrke. Klokken er brukt og testet sammenhengende i to uker.

Les mer fakta om selve testen nederst.

Praktisk i hverdagen
Den største gleden jeg rent personlig har hatt av klokken gjennom testperioden, er selve ideen med en smartklokke, nemlig at det er en forlengelse av telefonen. Ligger telefonen i lommen eller et annet sted du ikke kan få øye på den med det samme, kan du enkelt se på håndleddet dersom du får melding, telefon, e-post eller lignende. I bunn og grunn kan man stort sett få de samme varslene på klokken som man får på telefonen. Og litt til. Heldigvis kan man justere i hvor stor grad den skal lage lyd, lys eller vibrering. Å bli påminnet om å puste skikkelig, eller reise seg opp og gå en runde dersom man har sittet stille en stund, ble for meg litt i det meste laget. For andre kan det derimot være en nyttig påminner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Gøy: Å følge med på din daglige aktivitet, her illustrert med Apples egen aktivitetsindikator, er gøy å følge med på. Man setter egne mål for hvor mye man skal bevege seg, trene og stå oppreist ila en dag. Foto: Apple

Gøy: Å følge med på din daglige aktivitet, her illustrert med Apples egen aktivitetsindikator, er interessant. Man setter egne mål for hvor mye man skal bevege seg, trene og stå oppreist ila en dag. Foto: Apple

Videre har jeg hatt stor glede av klokkens evne til å registrere bevegelse og helsedata gjennom døgnet. Å følge med på antall skritt, brente kalorier og puls, er kanskje ikke relevant for alle, men for meg som ivrig mosjonist gir det en pekepinn på f.eks. sykdom dersom pulsen er høyere enn vanlig. Jeg gjør regelmessige notater av hvilepuls i utgangspunktet, ofte om natta, og der hvor jeg lå med pulsbelte i senga tidligere, holder det nå å bare ha på seg klokken gjennom natten og se hva den har registrert i etterkant. Ved å laste ned appen Sleep++ åpner det seg i tillegg en analysemulighet hvor klokken registrerer søvnkvalitet. Er du derimot kun ute etter å registrere fysiske data som nevnt over, vil jeg imidlertid anbefale å gå til anskaffelse av et rimeligere aktivitetsarmbånd.

Det skal også nevnes at selv om jeg låste klokken på to forskjellige måter før jeg sovnet om kvelden (vanlig tastelås som må åpnes med kode, samt vannlås hvor man må skru på klokkens hjul for å åpne), våknet jeg enkelte ganger med en ulåst klokke som hadde levd sitt eget liv gjennom natten. Dersom du legger deg med klokken på, bør det altså tas forbehold om dette.

Klokkens evne som fjernkontroll har også tjent meg godt. Å stå i dusjen og skru på, skifte sang eller endre volum på musikkspilleren, er like praktisk som det oser latskap. Samtidig er det nyttig å bruke klokken til fjernkontroll i den grad elektronikken i hjemmet tillater det, som f.eks. på TV.

Kombinasjonen av å være en forlengelse av telefonen, forenkle diverse gjøremål, samt evnen til å registrere fysiske data gjennom en dag, gjør etter mitt syn Apple Watch til et praktisk redskap i hverdagen. Dette forutsatt at du faktisk har en iPhone fra før. Apple Watch lar seg nemlig ikke bruke med andre telefoner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vanskelig å feste: Hører Apple Watch hjemme på et sykkelstyre sammen med andre komponenter? Da må det hvertfall tilbys en god festemekanisme. Foto: Sykkelmagasinet

Vanskelig å feste: Hører Apple Watch hjemme på et sykkelstyre sammen med andre komponenter? Da må det hvertfall tilbys en god festemekanisme. Foto: Sykkelmagasinet

Kan aldri erstatte sykkelcomputeren
Men tilbake til sakens kjerne: Hvordan er klokken i et sykkelperspektiv? Svaret er: helt ok. Jeg vil si det avhenger av syklistens nivå og aktivitet. Det er praktisk å kunne starte Strava fra klokken, uten å tenke på telefonen som ligger nedpakket i baklomma. Praktisk har det også vært dersom noen har ringt eller sendt SMS under en treningsøkt. I stedet for å dra telefonen fram, kan man svare kjapt ved å bruke Siri, klokkens talesystem. Lite trykking, blikket kan i stor grad være festet på veien. Og ja, det går faktisk fint å snakke i telefonen via klokken dersom man sitter ute på sykkelen. Noen presiseringer må til for at samtalepartneren skal forstå hva man sier midt oppi vindkast og tunge pust, men det går.

Det samme gjelder tekstbeskjeder i form av SMS, Messenger eller lignende. I stedet for å grave fram telefonen, kan man enkelt kommunisere ved å snakke inn meldinger ved hjelp av Siri. Det aller beste er jo å la kommunikasjonen ligge mens man sykler, men er man nødt, er det definitivt tryggere å kommunisere via klokken, i stedet for å kløne av og på med hansker, og ha fokus og hender på telefonen i stedet for på styret hvor de hører hjemme.

Og akkurat her er klokken mer praktisk enn en sykkelcomputer. Det finnes modeller av sykkelcomputere hvor man kan se hvem som ringer og sender SMS, men det går likevel ikke an å svare. Men noen lengre innersving på sykkelcomputere, det får ikke Apple Watch. Størrelse på klokken er en ting (38mm eller 42mm), men valgene og vinduene i Strava eller andre treningsapper er begrenset. Man kan f.eks. ikke markere runder eller etapper underveis i treningen.

Hvilke data man kan lese av under treningsøktene er også begrenset. Bruker man Strava er det kun puls, tid, fart og distanse som er synlig. Noen vil kanskje være avhengig av watt og kadens i tillegg. I min egen sykkelcomputer er jeg glad i å følge med på flere ting, som f.eks. aktuell høyde over havet, temperatur og snittfart. I treningsappen som medfølger klokken, kan man til en viss grad justere treningsvinduene, men på sykkelsegmentet kan kun maks fem verdier vises samtidig. Her kan man velge mellom varighet på økten, nåværende hastighet, puls, distanse, snittfart, aktive kalorier eller totalt brukte kalorier. Treningsvinduet på Strava kan ikke justeres på noen måte, og det er også få muligheter til å analysere øktene i etterkant. Det skal nevens at man kan koble Apple Watch til eksterne Bluetooth-sensorer som watt og kadens, men verdiene blir først lesbare etter økten.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ulogisk: Å lese av treningsdata underveis i en økt fra håndleddet, er upraktisk og usikkert. Vi foretrekker å ha informasjoenen på styret. Foto: Sykkelmagasinet

Ulogisk: Å lese av treningsdata underveis i en økt fra håndleddet, er upraktisk og usikkert. Vi foretrekker å ha informasjonen på styret. Foto: Sykkelmagasinet

Praktisk og gøy
Tilkoblingsmuligheten til eksterne Bluetooth-sensorer har vært viktig for mitt overordnede inntrykk. Eksternt pulsbelte har vært avgjørende ettersom klokken ikke måler puls med mindre den sitter rett på huden. På kalde vinterdager blir det kjølig dersom man skal sitte med en åpen glippe mellom hanske og jakke. Dette blir løst med å ha klokken oppå jakken eller rundt styret, men da er man altså avhengig av eksternt pulsbelte med Bluetooth-tilkobling. Ved at det ikke leveres egen festemekanisme for sykkelstyre, er det imidlertid vanskelig å feste klokken tilstrekkelig om du ikke har den på armen. Det skal også nevnes at dersom klokken sitter på styret, skal man ha veldig flaks om Siri klarer å fange opp stemmen din, skrive SMS-er eller prate i telefonen.

Her spiller også et annet moment inn, nemlig det jeg var inne på tidligere ved at man kan bruke klokken som kommunikasjonshjelp under sykkelturen i stedet for å bruke telefonen. Dette forutsetter at klokken sitter på huden. Dersom klokken er festet over jakken/armvarmeren, vil du ikke motta varsler på klokken som du gjør på telefonen. Dette gjelder imidlertid kun dersom du har på kodefunksjonen påskrudd klokken. Denne gjør at klokken må åpnes med kode hver gang den skal brukes dersom den ikke er i kontakt med huden.

En viktig erfaring gjort gjennom testperioden, er at den digitale innstillingskronen og den andre av totalt to knapper på klokken, bør sitte på venstre side. Det vil si: Standardoppsettet er at de to knappene sitter på høyre side av klokken, altså ned mot håndleddet (se bildet under). Ofte når håndleddet bøyes, spesielt med hansker på, tar knappene borti hanskekanten eller håndbaken, og setter i gang prosesser i klokken, som f.eks. Siri. Dette har vært veldig irriterende dersom jeg har syklet med klokken under jakken og med hansker på. Når jeg kommer hjem fra tur opplever jeg at klokken har levd sitt eget liv. Etter hvert fant jeg imidlertid ut at dette kan løses via innstillingene til klokken. Du kan nemlig bare ta den på deg den andre veien, slik at knappene havner på venstre side mot overarmen.

På den måten lar klokken seg bedre bruke under sykling, men jeg vil likevel anbefale at den får sitte rett på huden og ikke oppå jakken. Er man heldig kjenner man et vibrasjonsvarsel når det kommer en melding eller telefonsamtale, og bretter ved det bare opp jakken eller ermet. Skulle du imidlertid velge å bruke klokken oppå plagget, registrerer den naturligvis GPS-data fra økten din på samme måte, men puls uteblir med mindre du har koblet opp et eksternt pulsbelte.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Dunk: En liten bøy på håndleddet her, så dunker knappene borti hansken. Det har bydd på utfordringer, men dersom man snur klokken andre vei, slik at knappene peker opp, er problemet løst. Foto: Sykkelmagasinet

Dunk: En liten bøy på håndleddet her, så dunker knappene borti hansken. Det har bydd på utfordringer, men dersom man snur klokken andre vei, slik at knappene peker opp, er problemet løst. (Du kan endre innstilliingene i klokken slik at bildet da ikke blir opp-ned). Foto: Sykkelmagasinet

Det er også verdt å nevne at jeg ved enkelte tilfeller faktisk har opplevd at pulsen fusker når klokken sitter rett på huden. I ett øyeblikk kan den være nede på hvilenivå, men på få sekunder hoppe opp både en og to pulssoner. Dette har skjedd ved enkelte, sjeldne tilfeller.

Men for å forsvare produktet til 3990,-/4290,- (38mm/42mm urskive) så er den heller ikke laget for å tilfredsstille mosjonister på sykkelsetet. Er du jobbsyklist, bruker Strava eller andre treningsapper og er glad i følge med på hvordan det står til med puls o.l, er klokken midt i blinken. Vi hadde imidlertid muligens forventet mer av flaggskipet Nike+ Run Club-appen, som er ett av de store salgsargumentene til klokken. Ved førstegangs bruk er treningsvinduet her begrenset, og du kan kun lese av distanse og tid underveis i økten. Ruller du imidlertid nedover i menyen når du åpner appen, kan du velge “advanced”, som da gjør at du kan lese av puls og tid pr. kilometer i tillegg. Kanskje hadde også pulssoner vært relevant, og ikke minst muligheten til å markere runder/etapper.

Oppsummering
Oppsummert er Apple Watch Nike+ på langt nær noe man trenger og er avhengig av i hverdagen. Det er snarere et praktisk verktøy som er gøy å benytte seg av. Ved første møte kan det virke overveldende med alle funksjoner, og der hvor andre duppeditter kanskje er enkle og forstå uten en brukermanual, vil jeg så absolutt anbefale at man setter seg inn i klokkens funksjoner og muligheter. Dette for å få mest mulig ut av den. Erfaringen og inntrykket jeg gjorde meg gjennom testperioden var at jeg ikke hadde særlig brukt for klokken. Inntrykket endret seg imidlertid da jeg var på reise og glemte laderen, noe som resulterte i en dag uten klokken. Da var det overraskende godt å få den tilbake på armen med fulladet batteri.

Det må imidlertid sies at Apple Watch i begrenset grad kommer til nytte på sykkelen. Ja, man får notert relevante treningsdata fra økten, men skal man følge med på disse underveis, blir det kaldt på vinterstid om man skal ha en åpen glippe mellom hanske og jakke. I tillegg er det svært begrenset hvor mange ulike treningsdata man kan lese av mens man trener.

Apple Watch er imidlertid på ingen måte ubrukelig for syklister. Avlesning av fysiologiske data i hverdagen har vært et viktig verktøy gjennom testperioden, og smartklokkens grunnprinsipp om å være en forlengelse av telefonen, har samtidig tjent meg godt.

Har du budsjettet til å svi av 4000 kroner er jeg ikke i tvil om at du vil få glede av klokken. I hvor stor grad du er avhengig av den, blir imidlertid opp til brukerne selv å vurdere.

Apple Watch Nike+:
Salg: Apple-forhandlere
Pris: 3990,-/4290,- (38mm/42mm urskive)
Innebygget GPS: Ja
Vanntetthet: 50 meter
Wi-FI: Ja
Bluetooth: 4.0
Pulsmåler: Ja
Batteritid: Opp til 18 timer (avhengig av bruk)

Info om testen:
Apples representant brukte ca. en time på å gjøre en kort introduksjon av klokken overfor testpersonen før testen startet. Her ble klokken installert, satt opp og det ble kort beskrevet hvordan de ulike funksjonene virker. Den ferdige teksten ble på skribentens initiativ oversendt representanten før publisering. Der ble én konkret faktafeil endret, nemlig at pulsvisning ikke var tilgjengelig i appene, Strava og Nike+ Run Club. Utover dette ble ingen endringer foretatt.

KATEGORIER
AktueltTest og utstyrTester

RELATERTE INNLEGG