So close but still so far away - Sykkel
1520 Views

So close but still so far away

Trives: Adrian Aas Stien fant seg godt til rette i nord, men skulle gjerne sett at deler av Arctic Race ble utført på en annen måte. Foto: Kjetil R. Anda / Sykkelmagasinet

August 18, 2016
Skrevet av:

sykkel

Selv om tidenes startfelt står klar, betyr ikke det at vi får et spektakulært sykkelritt.

Av: Adrias Aas Stien, Team Joker Byggtorget

Jeg var spent på hva som møtte meg i Arctic Race. Mest spent var jeg på rytterne jeg skulle sykle mot. Dette var på papiret tidenes starfelt på norsk jord, med navn som John Degenkolb, Alexander Kristoff, Demare, Sylvain Chavanel, Sep Vanmarcke, og Phillipe Gilbert. Lista var lang. Men fra erfaring vet vi at store lag med spektakulære navn på start ikke alltid er ensbetydende med spektakulære sykkelritt. Kommer proffene til å bruke dette som trening, showritt, for å ‘’komme i gang igjen’’ eller fordi de får bra betalt for det? For la oss være litt ærlige, ofte blir norske proffritt kjørt som turritt med en Strava-KOM på slutten. Ufarlig brudd går avgårde, feltet ligger bak på det Vegard Breen døpte ‘’the norwegian line’’ og så kontrolleres det helt til finalen. Så får vi kontinentalryttere bare be og håpe om at beina er bra nok til å være med å prege finalen.

I årets Arctic Race fikk vi litt av begge deler synes jeg. To kontrollerte etapper og to med mye action. På to av dagene fikk jeg erfare og oppleve Nord-Norge og galskapen og to andre dager der jeg tygget styretape. Med en sånn stemning og natur langs løypa må man si at det er en perfekt fordeling av Arctic Race etter min mening. Løypa gikk i vakkert terreng men den oppmuntret ikke til mye aggressiv og actionfylt kjøring. Til slutt var det vel tv-motorsykkelen som drepte alt håp om at et brudd skulle holde… Ja hjelperytterne på lagene som kontrollerte gjorde en fantastisk jobb, og ja det er kult med close-up tv-bilder. Men kom igjen, noen må da lure når én rytter kjører inn over minuttet på et velfungerende seksmannsbrudd med åpen regnjakke på noen kilometer?! Noen hadde vel sikkert ansvaret for at vi skulle holde tidsskjema. Heldigvis kan man anta at spurtlagene hadde god nok kontroll på det uansett og det ikke var med på å avgjøre rittet på noen måte.

Det som var veldig gledelig å oppleve, var å være med på var at proffene virkelig ville kjøre sykkelritt, og da folkens, da går det fort! Det er nesten litt synd at det ikke kommer tydeligere frem på TV-bildene hvor fort det faktisk går noen ganger (også uten motorsykkel!), selv om det er mer enn 20 stykker som henger med. Da er det litt av et antiklimaks å ha sittet midt oppi det, mens når man ser det på TV etterpå snakker kommentatorene om reinsdyr, hytter, kultur og kryssklipper det med at Dag Otto som spiser vafler på fjellet. Det er nesten litt provoserende å høre Dag Otto; ‘’Paasche, du skulle smakt på denne kaka her’’ mens jeg bare ‘’Shit hvis dere bare visste hvordan jeg hadde det akkurat der’’. Jeg vet hvilken jobb jeg skal ha når jeg legger opp ihvertfall… Da skal jeg spise kake da, og sørge for å fortelle alle syklistene hvor god den er.

LES FLERE JOKER BYGGTORGET-BLOGGER HER

Det er forskjell på 1.divisjon og 3. divisjon, men det betyr ikke at vi ikke klarer å være med å sykle sykkelritt vi også. Det synes jeg vi viste ganske tydelig i årets Arctic. Vi er synlige med i brudd og det var norske kontiryttere topp ti på alle etappene. Men når proffene virkelig tråkker til, ja da ser vi at det er en grunn til at de er i World Touren og det er noen steg til vi må ta. På mange måter er det en reality-check, en kalibrering, men faen de er da mennesker de også. Det sa jeg til meg selv da jeg flikka til Gilbert i posisjonskampen inn mot Korgfjellet. Selv om det kanskje var litt for tydelig at jeg gjorde det bare for å ha gjort det. Så humret vi litt begge to og jeg kjørte meg frem og flikka til en Bora Argon-18-rytter istedet.

Kjære proffer, fortsett å sykle sykkelritt og vis oss hvor skapet står. Slik at vi ser hvordan vi ligger an. Det kommer sulte ulver bak som skal opp frem og forbi.

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Personvernerklæring.