Derfor droppet Arctic Race Svalbard-etappe - Sykkel
1405 Views

Derfor droppet Arctic Race Svalbard-etappe

Spennende finale: I fjor vant Alexander Kristoff knepent foran John Degenkolb på åpningsetappen til Rognan. I år håper Knut-Eirik Dybdal på minst like mye spenning. Foto: ASO

Februar 27, 2017
Skrevet av:

kjetil

Utelukker likevel ikke et besøk i fremtiden.

I Sykkelmagasinets utgave 5/16 kunne rittgeneral Knut-Eirik Dybdal fortelle om planene for å legge en etappe til øygruppen. I mars møtte rittledelsen en delegasjon i Longyearbyen hvor mulighetene for en etappe her lå på agendaen. Dybdal kunne avsløre at en tradisjonell etappe ikke var et alternativ, men at man så på mulighetene for en prolog. Samtidig berettet han om utfordringene knyttet til en etappe på en øy 950 kilometer ute i havet. Forflytningen av teknisk materiell, ryttere, støtteapparat og alt annet tilknyttet det rullende storarrangmentet var hovedutfordringen til gjennomføringen av en etappe her.

På løypepresentasjonen for årets utgave, ble det imidlertid raskt klart at Svalbard ikke var med denne gang. Til Sykkelmagasinet forteller Dybdal at overnattingsmulighetene på øya var for begrensede til at en gjennomføring var mulig i denne omgang. Man så på å leie inn båter som et overnattingsalternativ, men at totalprisen kostet mer enn det smakte.

– Dersom det er overbooket i for eksempel Harstad, kan vi ombooke til Narvik som ikke ligger langt unna. Men er det overbooket på Svalbard er det nærmeste Tromsø, og da er man ikke på øya en gang. Vi innså at en Svalbard-etappe ligger lengre fremme i tid, forklarer Dybdal.

Derfor skal man fortsatt jobbe for å få til en etappe på den arktiske øya. Når det eventuelt blir sier ikke Dybdal noe om.

I stedet har man i år greid å sette sammen et kompakt Arctic Race. Selv om avstanden mellom det nordligste og sørligste punktet på løypa er temmelig likt som i 2016, er totalområdet mindre og tranferetappene kortere for rytterne. Velkjente Lars Boom var blant dem som ytret kritikk mot Dybdal og co. for å ha dratt tranferstrikken for langt i fjor. Dybdal understreker at de hele tiden jobber for å lage et optimalt ritt, hvor rytternes komfort er førsteprioritet. Likevel er det tilfeldig at man havner på en mer kompakt utgave i år.

– Det er noe av utfordringen med å arrangere ritt i nord. Noen år vil vi støte på større utfordringer, og vi var nok innafor i fjor, men det var nok kanskje litt lange avstander den ene dagen, innrømmer han.

I år garanterer Dybdal ny folkefest når rittet avholdes for det meste i hans hjemfylke, Troms. Kun målbyen på første etappe, Narvik, ligger i Nordlang. Nå skal rittet tilbake til røttene hvor det hele startet med lokalrittet, Tour de Andørja. I 2006 ble NM avholdt her, og når 2017-utgaven triller ut fra Dybdals hjembygd, skal man benytte samme startområde (Engenes) som Lars Petter Nordhaug ble kronet til Norgesmester i for elleve år siden. Etappen avsluttes trolig med en massespurt når rytterne dundrer inn i Narvik hvor man skal benytte samme rundløype som da rittet ble avsluttet her i 2015. I år skal imidlertid runden kun forseres én gang.

Etappe to sykles i en relativt flat trasse mellom Sjøvegan og Bardufoss hvor finalen går inne på selve flystripa i forsvarsbygda.

Etter å ha forflyttet seg de snaue to timene det tar i bil mellom Bardufoss til Lyngseidet, skal rytterne begi seg ut på den tredje etappen. Fra Lyngseidet slynger løypa seg mot Tromsø hvor finalen går opp Finnvikdalen i en tøff klatring.

Det hele avgjøres, som i 2014, med en etappe i Tromsø. Selv om første del av rittet går rundt Kvaløya som sist, skal man ikke bruke samme rundløype i sentrum som tidligere. I år venter en tøffere utgave som forhåpentligvis skal bevare spenningen i sammendraget til siste pedaltråkk. Rundløypa er på 13,1 kilometer og skal sykles tre ganger.

Arctic Race 2017 (10. – 13. august):
Etappe 1: Engenes (Andørja) – Narvik (156,5 km)
Etappe 2: Sjøvegan – Bardufoss lufthavn (177,5)
Etappe 3: Lyngseidet – Finnvikdalen (Tromsø) (185,5 km)
Etappe 4: Tromsø – Tromsø (160,5 km)

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Personvernerklæring.