Blogg: Hva gjør sykkelsporten annerledes?

Helt sjef: Truls E. Korsæth har mye ansvar i Team Joker Byggtorget etter storeksporten av proffer i fjor. Foto: Frank W. Mo...

Helt sjef: Truls E. Korsæth har mye ansvar i Team Joker Byggtorget etter storeksporten av proffer i fjor. Foto: Frank W. Mo

Truls Engen Korsæth reflekterer over syklingens mange særegenheter målt mot andre idretter.

Av: Truls Engen Korsæth

Kjære Sykkelmagasinets lesere!

Denne gangen er det meg, Truls Korsæth, som skal blogge. Jeg kommer fra Lillehammer og satser sykkel for det norske laget Team Joker Byggtorget. Som de fleste av denne spaltens andre skribenter, er derfor også jeg syklist.

Landeveissykling er en toppidrett. Døgnets tjuefire timer er alle sammen enkeltstående muligheter til å øke O2-opptaket, forbedre styrken, finpusse teknikken, optimaliser utstyr eller planlegge hverdagen. Andreas Vangstads tidligere innlegg «Sen karrierestart ingen ulempe», handler om hva å vie livet fullt ut til idrett kan se ut som: http://www.sykkelmagasinet.no/aktuelt/sen-karriere-start-ingen-ulempe/.

(Bloggen fortsetter under bildet)

truls-2

Temposterk: Korsæth gjør seg bemerket for blant annet sine tempoferdigheter. Her etter fjerdeplassen i fjorårets VM. Foto: Kjetil R. Anda / Sykkelmagasinet

En idrettsutøvers hverdag synes jeg Vangstad har portrettert godt. I dag skal jeg reflektere rundt følgende spørsmål; Hva gjør landeveissykling forskjellig fra andre toppidretter? Fordi dette er en blogg, presenterer jeg med dette følgende liste:

5 ting som gjør landeveissykling litt annerledes:

  1. Sesongen er lang! Proffenes ritt-kalender illustrerer mitt første punkt. Allerede 19. januar startet rittet etapperittet Tour Down Under, og 8. februar var Tour of Quatar klar for avgang. Tour of Oman fant sted 16-21. februar. Og breddfull av løp, som ritt-kalenderen er, gikk tiden fort fram til Tirreno-Adriatico 9. mars. Etterhvert var så «klassikersesongen» i gang. Kjente sykkelritt som Milan-San Remo, Gent-Wevelgem og Ronde Van Vlaanderen sto for tur. Og mens det 10. april på Lillehammer fortsatt ble kjørt skiløyper, kunne man som TV-seer se Edvald kjempe om seieren i Paris Roubaix. På dette tidspunktet hadde Edvald fra nyåret av allerede flere titalls fullførte sykkelritt i beina. Fortsetter vi å følge Edvalds ritt-plan, bestod denne videre av Tour of Norway (18. til 22. mai), Critérium du Dauphiné (5. til 12. juni), og 26. juni, NM i Bodø. Så når Tour de France sist lørdag fra Mount-Saint-Michel rullet i gang, var dette på ingen måte starten, men kanskje heller begynnelsen på slutten av sykkelsesongen – en langstrakt affære som ikke stopper før november.
  1. Et sykkellag kan være så mangt. For Team Joker Byggtorget, har sesongen også pågått lenge. Joker Byggtorget er et kontinentallag. Opplyste entusiaster er nok allerede kjent med sykkelsportens lag-inndeling. Kommersielle sykkelteam deles nemlig inn i tre kategorier; Worldtourlag, prokontinentallag og kontinentallag. Worldtourlag (Team Sky, Lotto Souldal), er store, ressurssterke lag med godt over 20 ryttere i stallen. Disse lagene er pålagt å delta i WorldTourens 27 endags- og etapperitt. Videre er Prokontinental-lag team med færre ryttere og ressurser, som kan få «wildcards» til Worldtour-ritt. Vegard Breens Furtuneo-Vital Concept er et av disse. Tilslutt finnes kontinentallag. Team Joker Byggtorget er som nevnt et slikt lag og kan, hvis de blir invitert, starte i alle ritt unntatt Worldtour. Med andre ord er et sykkelteam ikke nødvendigvis et sykkelteam.
  1. Klassikertyttere, klatrere, temporyttere og sammenlagtryttere. Fjorårets Tour de France-vinner Chris Froome, sykler fletta av Peter Sagan i fjellene. Men så har til gjengjeld Froome ingenting å stille opp med mot Sagan i en massespurt. Hvem er den beste syklisten? Det er det store spørsmålet ingen helt vet svaret på. Er du kjent med begrepet «ryttertyper», er det kanskje lettere å få oversikt. Denne inndelingen er uansett helt spesiell for sykkelsporten, og stort sett kan du sette alle syklister i bås. Og er sorteringen av en rytter vanskelig, er det mest sannsynlig snakk om en «allrounder».
  1. VM er ikke alt. Etapperitt, klassikerritt og tempo. I jungelen av forskjellige konkurranser, er meningene mange om hva som er det gjeveste rittet. Hva er for eksempel størst av Tour de France og VM? Det internasjonale sykkelforbundets nivå-inndeling, kan kanskje gjøre diskusjonen litt lettere. Her kommer en liten oversikt. Størst av alt er Worldtour-ritt (Tour de France, Liege-Bastogne-Liege). Så kommer HC-ritt — «Hors Classe», eller «utenfor kategori» (Tour of Norway, Nokere Koerse). Deretter dukker kategori 1 opp (Tour des Fjords, Trofeo Serra de Tramuntana). Og tilslutt finnes kategori 2 (Tour de Bretagne, Ringerike GP). OL og VM er ikke en del av denne klassifiseringen. Jungelen av forskjellige konkurranser gir rom for skjønn. Så når prestisjen skal veies opp, står ofte subjektive vurderinger sterkt. Skjønnsmessige vurderinger tar meg videre til siste punkt.
  1. Sykkelsportens uskrevne regler. Uskrevne regler er kanskje syklingens mest særegne element. Disse kan omfatte bla.: Ikke rykk når lederen krasjer, meld fra om hull i veien, ikke støt i en tissepause, ikke gå i brudd siste dag i Tour de France, ikke ligg mellom to lagkamerater i feltet, vis respekt for lederlaget. Listen er lang og foranderlig, og variasjonene mange – og kilde til kontroverser, det skal jeg love deg de er. Av sykkelsportens mange hjørnesteiner, er det kanskje nettopp de uskrevne reglene, som best av alt skiller sykkelsporten fra resten av idrettsverden.

Sammen med de uendelig mange mulighetene eierskapet av en sykkel åpner for, er sykkelsportens mangfold for meg en evig kilde til overraskelser. Kanskje er det kun dette vide spennet og mangelen på rigiditet, som til slutt kan sies å være sykkelsportens eneste faste konstant. Dette innlegget er derfor absolutt ingen utfyllende liste.

Så mens Tour de France pryder TV-skjermen, ber jeg deg tenke på saken selv; Hva synes du gjør sykling annerledes?

Legg gjerne igjen en kommentar, eller tweet til @sykkelmagasinet.

KATEGORIER
AktueltBlogg

RELATERTE INNLEGG